Filmbrunch Bike versus Cars

Eind november organiseerde District Antwerpen een filmbrunch waarbij eerst de film 'Bike versus Cars' getoond werd met daarna een levendig panelgesprek. Onderwerp: hoe maken we onze straten in Antwerpen aangenamer? Ook het publiek kreeg de mogelijkheid om volop ideeën aan te leveren.

De film werd gesmaakt en de brunch achteraf mogelijks nog meer. Lees hier het hele sfeerverslag.

De film schetst de problemen veroorzaakt door de auto: hij verslindt stedelijke ruimte, vervuilt, maakt lawaai, verandert het klimaat… De fiets is een instrument voor verandering. Maar de autoindustrie verdedigt haar product met lobbying en dure advertenties. In de film ontmoeten we activisten en denkers die zich inzetten voor leefbare steden. Ze blijven fietsen ondanks het dodelijk gevaar. Gelukkig zijn er fietssteden zoals Kopenhagen en Amsterdam. We bekeken de film, hadden een nabespreking en een heerlijke lunch. 

Jente Somers voelde zich erg aangesproken door de film, zei hij in de nabespreking. Hij organiseert mee de Critical Mass Bike Ride in Antwerpen. Die activisten komen elke laatste vrijdag van de maand samen op voor de rechten van de fietser in de stad, 18 u aan het Theaterplein. Op 25 november is het thema Glow in the Dark. “Niks kan ons tegen houden om de fiets te gebruiken, zelfs de donkere winter dagen niet! We lossen het op door heel goed belicht door de straten te fietsen en de sfeer door Antwerpen te laten stromen! Muziek, fluo lichtjes en een warm einde in Het Bos! Zie https://www.facebook.com/events/158096081313933/​ In Antwerpen mogen we anders dan in andere steden rekenen op fietsende agenten die ons graag begeleiden. Spijtig dat sommige van hun chefs dat niet zo graag zien. Het is heel fijn te weten dat in zoverel steden de fietsers opkomen voor hun rechten."

Dirk Wiesé van TreinTramBus: "De Nationalestraat is mooi heraan gelegd. Tijdens de heraanleg waren er meer (winkelende) wandelaars dan nu. Er zijn teveel autoparkeerplaatsen en de toegang voor auto's moet beperkt worden bv tot toeleveranciers van de winkels. Dan zou er optimaal plaats zijn voor voetgangers, fietsers, tram en bus. Ik betreur dat de stad geen keuzes maakt in de vele smalle straten van de stad. Ik kies voor Ringland, maar niet voor een derde Scheldeverbinding. Dat geeft immers meer ruimte aan de auto. De helft van de autoverplaatsingen op de Ring zijn korte ritten binnen de agglomeratie. Daar zijn de benenwagen, de fiets en het openbaar vervoer veel meer geschikt voor. ​Waarom hebben we zoals in andere beschaafde steden geen beter voorstedelijk openbaar vervoer?" 

Gemeenteraadslid Wouter Van Besien leidde het levendig gesprek: “De komende zes weken denken we samen na over hoe we de Antwerpenaar opnieuw voorrang kunnen geven. We gaan van start met een grote wedstrijd waarmee we op zoek gaan naar de ideale Antwerpse straat die als inspiratie kan dienen voor de anderen. Wat is jouw favoriete straat en waarom? Hou je van een rustige straat met veel groen? Hou je van een bruisende straat vol leven? Een straat met veel winkels? Hoe belangrijk is openbaar vervoer en welke infrastructuur moet er zeker zijn in jouw ideale straat? Ik nodig jullie uit jullie favoriete straat hier te nomineren.”

Het publiek was aandachtig en actief.

 

Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws van Groen Antwerpen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Reageer als eerste

Check je e-mail om je account te activeren.