Nieuw Saeftinghedok-light brengt ons nog meer files

01 Februari 2018

Nieuw Saeftinghedok-light brengt ons nog meer files

Minister Ben Weyts (N-VA) heeft een nieuwe plan op tafel gelegd voor de uitbreiding van de haven in Antwerpen.

"Hij realiseert een extra containercapaciteit, maar er zijn geen plannen om die containers vervolgens vlot uit de haven te krijgen", reageert Groen-fractieleider Wouter Van Besien. “Dit betekent een enorme toename van het aantal vrachtwagens op de Antwerpse Ring. Het is totaal onduidelijk waar al dit extra vrachtverkeer naar toe moet. Nochtans zijn de files in Antwerpen al veel te lang en is de luchtkwaliteit zeer slecht. De inwoners van Antwerpen zijn niet gebaat met de komst van al maar meer vrachtverkeer.”
 
Volgens Van Besien is een Saeftinghedok-light niet geloofwaardig. “De minister kiest nu zogezegd voor ‘een beperkt Saeftinghedok’ met enkel een containerterminal aan de zuidkant. Die strategie is nogal doorzichtig. Het staat in de sterren geschreven wat er vervolgens gaat gebeuren. Het zal niet lang duren voor ook de noordkant in het vizier komt en er ook daar een terminal wordt gebouwd.”
 
De Groen-fractieleider stelt zich ook vragen bij de plotse improvisatie in de procedure. “Dit dossier is al verschillende keren in het juridische moeras terechtgekomen. Minister Weyts neemt nu opnieuw een groot risico, door op dit moment een nieuw voorstel in het spel te brengen, zonder dat dat voorzien is in de wetgeving. Dit zet de deur open naar een zoveelste procedureslag. Heeft Weyts dan niets geleerd van Uplace? Onze haven is té belangrijk voor onze stad. Laten we de plannen ervoor op een eerlijke, open en democratische manier bediscussiëren. Juridische onzekerheid is nefast voor het investeringsklimaat, en bedreigt dus nieuwe jobs.”
 
Volgens Van Besien zijn de opties die niet op tafel liggen, maar die veel meer toekomstmuziek hebben, nochtans gekend. “Het gaat om investeren in maakindustrie, waardoor we veel meer jobs zullen winnen en een nauwere samenwerking met andere havens zoals Zeebrugge en Rotterdam. Het is nu tijd om de omslag te maken naar een toekomstgerichte, duurzame haven. Met meer jobs, minder vrachtwagens en met respect voor de bestaande natuur.”