Studiereis Nantes - In het land van de houten olifant - Bezoek aan de luchthaven

Aangekomen op de parking van de luchthaven werden we door twee vriendelijke dames ontvangen: Geneviève Lebouteux en Françoise Verchère. Geneviève is een voormalig regionaal raadslid en Françoise is de voormalig burgemeester van de gemeente Bouguenais. Zij stonden in voor de toelichting en rondleiding op de luchthaven.

De luchthaven van Nantes Atlantique beschikt over vier vertrekhallen en één landingsbaan waar de vliegtuigen opstijgen en landen. Eén landingsbaan is niet veel, maar volgens Geneviève is de bezettingsgraad van deze baan zo minuscuul en planmatig ingedeeld, dat de luchthaven toekomt met één baan. Het doel van het management van de luchthaven is dan ook om in 2017 zo'n 5 miljoen passagiers te laten vertrekken en aankomen op hun luchthaven. Ter vergelijking: De Internationale Luchthaven Antwerpen vervoerde in 2015 zo'n 221.153 passagiers

Vanuit Nantes Atlantique kan je naar meer dan 100 bestemmingen vliegen. Dit maakt dan ook dat deze luchthaven de grootste is in het westen van Frankrijk. De luchtvaartmaatschappijen die er opereren zijn dan weer niet de allergrootsten. Zo'n 40% van de opstijgende en aankomende vluchten worden aangeboden door 'low cost companies'.  Het is dan ook vooral het regionale toerisme dat zeer sterk geniet van de luchthaven.

Toch werd in 1963 door de Franse regering plannen uitgetekend om de luchthaven te verhuizen naar een meer landelijk gebied in West-Frankrijk. Reden van de verhuis: men wil de luchthaven uitbreiden, grotere toestellen inzetten, de geluidsoverlast waar de stad mee te kampen krijgt, wegwerken en de werkgelegenheidsgraad verhogen. De plannen voor deze nieuwe luchthaven nabij Nantes werden stopgezet vanwege de hoog oplopende kosten van het project. In 2000 startte de toenmalige eerste minister van Frankrijk, Lionel Jospin, echter opnieuw met de onderhandelingen omtrent het verhuizen van de luchthaven.  

De tegenstanders van de verhuis doen er nu ook alles aan om de luchthaven in Bouguenais te houden. Men legt de regering dan ook voortdurend het vuur aan de schenen door verschillende onderzoeken te publiceren waarbij de argumenten die de Franse regering geeft om te luchthaven te verhuizen, te ontkrachten. De regering wil verhuizen omdat de geluidsoverlast te hoog is en men het vliegveld wil uitbreiden. Onderzoek wijst echter uit dat, door technologische ontwikkeling, vliegtuigen steeds minder en minder lawaai maken. Niet alleen maken vliegtuigen veel minder lawaai dan vroeger, ook bewijzen studies dat Nantes Atlantique zeker niet de grootste en enige geluidsbron is in de regio. De autostrade, de bouw van nieuwe woningen... zijn in de binnenstad grotere bronnen van geluidsoverlast dan de luchthaven. Ook zet Nantes Atlantique heel sterk in op uitbreiding waardoor er veel meer vliegtuigen opstijgen en landen dan vroeger. Deze trend had het bestuur van de luchthaven graag doorgezet, maar omwille van het vaststaande besluit van de regering om te verhuizen, wordt er ook niet meer geïnvesteerd in de luchthaven. Hierdoor is het zeer moeilijk om nog in te zetten op ontwikkeling en uitbreiding van het huidige vliegveld. Daarbovenop gebruikt het actiecomité ter behoud van de luchthaven het argument dat de nieuwe luchthaven veel te veel oppervlakte inneemt tegenover het aantal vluchten dat het zal aanbieden. Ter vergelijking: de luchthaven van Genève heeft een oppervlakte van 340 ha en vervoert 13 miljoen passagiers per jaar. De nieuwe luchthaven in Nantes zou 780 ha meter innemen en (maar) 9 miljoen passagiers kunnen vervoeren. 

 

 

Door de aanhoudende discussie tussen de Franse overheid en de actievoerders besloot de regering om een referendum te houden over de verhuis. De uitkomst: 55% van de bevolking stemt voor de verplaatsing van het vliegveld. Een zware klap voor Nantes Atlantique, maar toch had men gegronde bezwaren tegen het referendum. Iedereen in heel Bretagne kon namelijk meestemmen in de volksraadpleging. Dus alle inwoners van Bretagne kregen de kans om te beslissen over een thema dat zich afspeelt in Nantes Métropole. Daarom besloot het actiecomité dan ook dat het referendum een vertekend beeld geeft van de wil van de inwoners van Nantes. Daarbovenop stelt men ook dat het referendum niet geldig is, omdat de uitkomst niet wettelijk afdwingbaar is.

Toch hebben de tegenstanders van de verhuis nog maar weinig hoop op behoud van hun luchthaven. De overheid wil na het houden van het referendum niet meer in discussie gaan. De dialoog en overleg worden allemaal afgeblokt en de toekomst voor Nantes Atlantique ziet er somber uit. De regeringsleiders zien de verhuis van de luchthaven en de opbouw van een modern, hoogtechnologisch nieuw vliegveld als een uithangbord om hun kunnen te demonstreren. Het enige wat nu nog voor een nieuwe wending in het dossier kan zorgen, zijn de verkiezingen. Zo worden de speelkaarten opnieuw geschud, maar niets is zeker dat Nantes Atlantique het spel zal winnen.

Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws van Groen Antwerpen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Reageer als eerste

Check je e-mail om je account te activeren.