Studiereis Nantes - In het land van de houten olifant - Bezoek Semitan

Bezoek aan Semitan

Na het bezoek aan het stadhuis namen we de tram en de Chronobus naar het hoofdkantoor van Semitan, de openbare vervoersmaatschappij van Nantes. Hier zouden we een uitleg krijgen over de verschillende vervoersvormen die de maatschappij aanbiedt.

 

Structuur van het openbaar vervoer

Aangekomen op het hoofdkantoor werden we verwelkomd door de algemeen directeur voor techniek van Semitan. Hij begon de uitleg met het verduidelijken van de bedrijfsnaam. De overkoepelende titel van de vervoersmaatschappij is ‘Semitan’, de naam dat op het netwerk van alle transport duidt, is ‘Tan’.

Tan voorziet de 24 communes van openbaar vervoer door zowel bussen, trams als boten in te zetten om de 2,3 miljoen mensen die zich dagelijks voortbewegen in Nantes Métropole te vervoeren. In 2015 maakten 132,6 miljoen mensen gebruik van de trammen, bussen en boten die Semitan aanbiedt. Er werd 27,7 miljoen kilometer afgelegd. Ter vergelijking: In heel Vlaanderen vervoert De Lijn 500 miljoen reizigers per jaar.

Semitan is een privé-publieke organisatie, maar het grootste aandeel is in publieke handen. De organisatie is voor 65% bezit van Nantes Métropole. De voorzitter is Pascal Bolo. Hij is tevens de vice-voorzitter van Nantes Métropole. De missie van de organisatie is de uitbreiding en ontwikkeling van het netwerk.

Er werken 1879 werknemers voor de organisatie waarvan 22% vrouwen zijn.

 

Het tramnetwerk

Op 21 januari 1958 verdwenen de oude tramlijnen in Nantes. 27 jaar later, op 7 januari 1985, bracht de stad opnieuw de eerste lijn van haar moderne tramnetwerk tot opereren. Deze netwerken initieerde een revolutie in de manier van leven in de stad. Vandaag de dag irrigeert 43 km aan sporen, verdeeld over 3 tramlijnen, door de Metropool.

De visie: een geïntegreerd netwerk van openbaar vervoer waarbij met één enkel ticket je elke optie van vervoermiddel kan nemen.

Afbeeldingsresultaat voor semitan tram

 

De lijnen zijn hiërarchisch gestructureerd waarbij de tramweg overal voorrang heeft en niet kruist met autowegen. Er zijn 83 tramhaltes, waartussen een gemiddelde afstand ligt van 488 meter. De frequentie hangt af van de piekuren. Binnen deze piekuren komt er een tram tussen de 2 à 5 minuten en buiten de piekuren heb je een tram tussen de 6 à 8 minuten. Op één lijn opereren 82 trams. Dit geeft een totaal van 246 trams verdeeld over de drie lijnen. De snelheid die de trams halen varieert van 18,3 km/uur tot 21 km/uur. Per dag nemen 276 000 mensen de tram. Dit wil zeggen dat 60% van de burgers die reizen op het Tan netwerk de tram nemen.

De trams zijn 100% beschikbaar voor personen met een handicap.

Gemiddeld rijdt 90% van de trams stipt.

De buslijnen

Als aanvulling op de tramlijnen en als uitbreiding van het aanbod werd er in 2006 een buslijn ingelegd in de stad. De keuze om de bussen in te leggen kwam vanuit financiële overwegingen. Er nemen 30 000 reizigers per dag de bussen die over de stadsrand van 7 kilometer rijden.

Tijdens het spitsuur rijden er meer dan 20 bussen die langs de stopplaatsen passeren om de drie minuten. Ze rijden met een stiptheid van 85% waarbij de voertuigen zich voortbewegen aan 20 kilometer/uur.

De bussen die op het Tan netwerk rijden hebben, net zoals de trams, overal voorrang.

Semitan wil binnenkort graag al haar bussen op elektriciteit laten rijden, dus het aankopen van hydrogene bussen is daarvoor noodzakelijk. Om deze stap te ondernemen gaat de organisatie de samenwerking aan met het departement van duurzame ontwikkeling.

Naast een tram -en buslijn zet de openbaar vervoersmaatschappij ook luchthavenvervoer en Navibussen in. Deze Navibussen zijn rivier shuttles die sinds 2005 op de Loire opereren. De shuttle vaart in het centrum van Nantes van de ene oever naar de andere. Jaarlijks vervoert ze ongeveer 444 000 passagiers. Belangrijk bij het inzetten van deze rivier shuttles is hun snelheid. De boten moeten de afstand sneller afleggen dan een auto dat zou doen. Enkel zo trek je publiek, reizigers laten de boot anders links liggen.

Financiële aspect

De ticketprijzen van het openbaar vervoer worden beïnvloed door het inkomen van de inwoners. Er zijn vier soorten abonnementen waarvan de prijzen dus afhankelijk zijn van het inkomen van de bezitter. Bij het aanschaffen van een abonnement betaal je achteraf het bedrag dat overeenstemt met het gebruik. Reis je veel met het openbaar vervoer betaal je op het einde van het jaar meer, reis je weinig, betaal je minder. Het maximumbedrag is ook geplafonneerd. Zeer interessant aan het systeem is dat de werkgever 50% van het abonnement dat de werkgever koopt, moet bijdragen.

Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws van Groen Antwerpen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Reageer als eerste

Check je e-mail om je account te activeren.