Studiereis Nantes - In het land van de houten olifant - Marcel Smets

Marcel Smets werd samen met uapS, het in Parijs gevestigde architectenbureau van Annemie Depuydt en Erik Van Daele aangesteld om de tweede fase van het stadsontwikkelingsproject vorm te geven. Smets en en het uapS team gebruikten een geografische en historische aanpak om het landschap van het eiland te herkneden. Op basis van deze aanpak deelden de architecten de kaart van het eiland op in 'platen'. De geografie en de verschillende fases van urbanisatie dienden als basis voor deze opdeling. Deze 'platen' moeten overeenkomen met de ontwikkeling van de infrastructuur en met de evolutie van de publieke ruimtes op het eiland.

Dit alles is een kans om het historisch centrum van Nantes uit te breiden. Het westelijke deel van Île de Nantes is namelijk zichzelf aan het verruimen en aan het verrijken omdat het historisch centrum van Nantes te klein is geworden. Er zijn reeds verschillende grote publieke faciliteiten uitgebouwd in het westen van het eiland. Met het toekomstige ziekenhuis, een groot park, het Creative Arts District en nieuwe buurten in het westen, is het eiland een bijzonder populaire omgeving aan het worden. Ook werkt het nieuwe transportnetwerk, toeristische sites, bedrijfsterreinen en nieuwe stadsdiensten de aantrekkelijkheid van deze omgeving in de hand. Nantes haalt zijn voordeel uit deze exceptionele kans aan beschikbaar land in de stad om groei en invloed te verkrijgen op Europese schaal.

Ontwikkelen van doorgaand verkeer

Door de verdichting van het eiland wordt ook het inzetten op vernieuwing van het doorgaand verkeer zeer belangrijk. Omdat Nantes resoluut de kaart trekt van duurzame mobiliteit zal er, als aanvulling op het reeds bestaande busnetwerk, een nieuwe transitielijn komen naar het zuiden toe. Er zal een connectie komen met het bestaande bus -en tramnetwerk waardoor het hele eiland doorkruist kan worden zonder daarvoor het historische centrum te moeten passeren. Deze nieuwe verbinding zal een wending betekenen in het transitiesysteem van Île de Nantes. Tegelijkertijd wordt fietsgebruik gestimuleerd. Dit door het aanleggen van een fietsroute en fietsrijstroken die zich verspreiden over het hele eiland. Zo hopen de architecten de 4% fietsers te verruimen naar 15% fietsers. 

Buurten verbinden en identiteiten bewaren

Het eiland is opgedeeld in verschillende buurten. Het stadsontwikkelingsproject van Samoa richt zich tot deze buurten aan de hand van drie principes:

  1. De identiteiten van de buurten versterken door in te zetten op hun verschillende karakters. Dit door telkens een andere aanpak te hanteren per buurt.
  2. Ontwikkelen van nieuwe 'shared public spaces' om te verbinden tussen de buurten en hun centrale locaties.
  3. Inzetten op nabijheid, verbeteren van het dagelijks leven en promoten van ruimtes waar mensen in interactie kunnen gaan door publieke plaatsen te ontwikkelen met deze doelstellingen in gedachtegang.
 
De architecten hopen om zo de noden van inwoners te kunnen beantwoorden. Ze rekenen er op dat door het creëren van gemeenschappelijke plaatsen, pleinen, familieparken, petanquebanen.. de levenskwaliteit van de omgeving verhoogt.

Integreren van het ziekenhuis 

Het ziekenhuis van Nantes heeft nood aan een modernisering. Het project naar meer efficiëntie van het ziekenhuis zal er een zijn van lange adem. De doelstelling is om het ziekenhuiscentrum een drijvende kracht van de stad en omstreken te laten worden. Het zal een universitair onderzoekscentrum zijn waarbij laboratoriums, hotels, behuizing, medische onderzoeksbedrijven... aangetrokken worden. De uitdaging is dan weer om deze gigantische actor in de stad te laten integreren.

 

Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws van Groen Antwerpen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Reageer als eerste

Check je e-mail om je account te activeren.