Groetjes uit Kopenhagen

De meest fietsvriendelijke grootstad ter wereld? Zonder twijfel het Deense Kopenhagen. Jaar na jaar een podiumplaats en meestal de gouden medaille in de competitie voor de titel van dé fietsstad.

In Kopenhagen zijn er meer fietsen dan inwoners. Arbeiders, bedienden, politici, journalisten, … Allemaal verplaatsen ze zich met de fiets. Niet omdat fietsen de Denen in het bloed zit, wel omdat de stad Kopenhagen jaar na jaar duidelijke beslissingen neemt om de fiets het meest vanzelfsprekende vervoersmiddel te maken. Verkeerslichten die zo ingesteld staan dat ze tijdens spitsuur fietsers bevoordelen maken het fietsen op honderden kilometers veilige en goed onderhouden fietspaden
een droom.

Een groeiend netwerk van fiets-supersnelwegen brengt mensen van buiten het stadscentrum vlot naar de stad. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat voor de meeste Kopenhagenaars de belangrijkste redenen om de fiets te nemen het gemak en de snelheid zijn. Voor onveiligheid hoeft men niet bang te zijn: geschat wordt dat de Kopenhagenaars samen gemiddeld 122 keer rond de aarde fietsen tussen elk ernstig fietsongeluk.

Burgerbewegingen dringen er al sinds de jaren 1970 aan op een fietsvriendelijk beleid, en sinds de jaren 1990 is ook het stadbestuur volledig overstag gegaan. En waarom ook niet? Geschat wordt dat het fietsgebruik in Kopenhagen jaarlijks de openbare gezondheidszorg alleen al zowat 220 miljoen euro aan ziektekosten bespaart.

Het stadsbestuur van Kopenhagen maakt duidelijk keuzes en investeerde de voorbije tien jaar maar liefst 134 miljoen euro in fietsinfrastructuur. Tussen 2006 en 2019 opent de stad dan ook een ongelooflijke 16 nieuwe fietsbruggen. Niet moeilijk dat nog maar één derde van alle verplaatsingen in Kopenhagen met de wagen gebeurt.

Kopenhagen durft duidelijke keuzes te maken. Antwerpen kan dat ook.

Stuur me groetjes uit Kopenhagen!

Door deze vraag in te dienen, ga ik akkoord met het verwerken van mijn persoonsgegevens door Groen.