Autoluwe zones


We breiden de autovrije zones fors uit en maken de hele binnenstad (tussen Schelde en Leien) autoluw. Ook de districtskernen en de schoolomgevingen krijgen een autoluw karakter. Het is niet langer de verkeersfunctie, maar de woon- en leeffunctie van een straat die centraal komt te staan. We willen een sterke uitbreiding van het voetgangersgebied en voorzien nieuwe voetgangersgebieden in alle districten. We blijven daarbij een goede bereikbaarheid garanderen.

Autoluw wil zeggen dat de stad via vergunningen kan bepalen welke gemotoriseerde voertuigen wanneer toegang krijgen. Zo kunnen bewoners uiteraard parkeren in hun garage en kunnen handelaars lossen en laden binnen bepaalde tijdstippen, maar laten bezoekers hun auto elders achter en komen met vlot openbaar vervoer of met eigen fiets of deelfiets het gebied binnen. Voor minder mobiele mensen en zorgberoepen werken we, in overleg met de respectieve belangenbehartigers, oplossingen op maat uit. Omdat veel bewoners geen auto ter beschikking hebben en steeds meer bewoners hun auto van de hand doen, krijgen ook bewoners zonder eigen personenwagen een vergunning waarmee zij af en toe een auto in de autoluwe zone kunnen toelaten.

Terug naar Mobiliteit

 

Heb je een opmerking of vraag over dit thema?