Mobiliteit en propere lucht

Elke Antwerpenaar heeft recht op gezonde lucht. Het is aan de stad om dit recht te garanderen.

We stimuleren elektrische mobiliteit: we zorgen voor voldoende laadpalen (waar mogelijk binnen gebouwen) voor fietsen en auto’s, en plannen voldoende elektrische deelwagens, zeker in nieuwe autoluwe wijken. We zetten een pilootproject op met zelfrijdende elektrische deelwagens.

We breiden de lage-emissiezone verder uit door de zone geleidelijk te vergroten, normen aan te scherpen en finaal tegen 2028 alle dieselwagens uit het centrum te weren. We streven ernaar om op termijn alle wagens op fossiele brandstof te weren. We schakelen zo snel mogelijk over op elektrische bussen. Ook taxi’s en bromfietsen dienen zich aan te passen.

Voor bewoners en ondernemers op het grondgebied, die de lage-emissiezone niet meer in kunnen, voeren we sociale steunmaatregelen We voorzien tegemoetkomingen die worden uitbetaald via de nieuw in te voeren MOBIB-plus-kaart. Met deze MOBIB-plus-kaart kunnen Antwerpenaars openbaar vervoer, een Velo-abonnement, deelauto's of een taxi betalen. Ook een (elektrische) fiets, fietskar, fietsstoel of elektrische rolstoel aankopen, delen of huren of een fietsparkeerplaats huren, behoren tot de mogelijkheden. Op die manier wordt iedereen gelijk behandeld en worden duurzame keuzes beloond. Wie enkel wandelt kan het budget aan iemand anders schenken. De MOBIB-plus-kaart wordt ook gebruikt om de sociale tegemoetkomingen als gevolg van de lage-emissiezone uit te betalen of als slooppremie voor wie zijn wagen uit roulatie haalt.

In de haven komt er een aangepaste lage-emissiezone voor schepen. We verlagen de milieu-impact van cruiseschepen door op korte termijn walstroom aan te bieden in het stadscentrum en dit ook verder uit te bouwen voor de andere schepen in het havengebied.

Op vlak van dienst- en studiereizen geeft de stad het goede voorbeeld. Stadspersoneel, college en kabinetten reizen met bus of trein, voor bestemmingen die in minder dan zes uur bereikbaar zijn of waarvan de reistijd per bus of trein niet langer is, dan per vliegtuig. Wanneer er toch per vliegtuig gereisd wordt, wordt de CO2-uitstoot gecompenseerd.

<<< Terug naar overzicht >>>

 

Interesse in dit thema?

Ik ga akkoord met het verwerken van mijn persoonsgegevens door Groen.