Antwerpen staat stil. Te veel ongelukken, te weinig veilige straten. Dagelijks raken drie fietsers betrokken bij ongevallen, en iedere spits zit het verkeer muurvast.
Wij maken van Antwerpen een stad waar wandelen, fietsen en openbaar vervoer de norm zijn. Een stad waar iedereen zich veilig kan verplaatsen, zonder afhankelijk te zijn van de auto.
Voor nul verkeersdoden en voor openbaar vervoer dat iedereen gebruikt, van arbeider over student tot CEO.
Aangename leefbuurten
Groen wil van Antwerpen een stad maken waar de levenskwaliteit van bewoners centraal staat. Publieke ruimte is eerst en vooral verblijfsruimte, geen ruimte om verkeer door te jagen. We maken de stadskern en districtskernen aangenaam om te wandelen, winkelen, spelen, rusten, sporten en ontmoeten. We creëren autovrije kernen, winkelwandelstraten en woonerven. Dankzij rustiger verkeer trekken we het openbaar vervoer vlot en geraken bewoners, mensen met een beperking, leveranciers, zorgverstrekkers, aannemers en andere specifieke beroepen gemakkelijker op hun bestemming. We zetten de voetganger centraal, maken ruimte voor de fiets en investeren fors in trams en bussen. Nabijheid is de beste garantie voor aangename buurten.
- Groen wil dat elke Antwerpenaar basisvoorzieningen op maximum 15 minuten stappen van huis heeft: een supermarkt, dokter, sport-, jeugd- en sociale voorzieningen, school, een stadsloket, een bibliotheek. Het principe van de 15-minutenstad wordt opgenomen bij het uitwerken van nieuwe ruimtelijke plannen voor de stad.
- We passen het STOP-principe toe. De voetgangers komen op de eerste plaats. De fiets wordt het vervoersmiddel voor de iets verdere afstand. Een vlot en comfortabel openbaar vervoer zorgt voor zorgeloze en comfortabele mobiliteit doorheen Antwerpen. De auto past zich aan voetgangers en fietsers aan. We maken veilige straten zonder sluipverkeer en met een betere bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer.
- We creëren aangename leefbuurten. Het Pleinenplan van stRaten-Generaal is richtinggevend binnen de Ring, terwijl we buiten de Ring strategische wijkplannen maken. Leefbuurten zijn goed bereikbaar voor inwoners en hun bezoekers, maar weren doorgaand auto- en vrachtverkeer. In elke leefbuurt voorzien we een aangename autovrije kern, een voetgangersnetwerk als hoofdstructuur en een comfortabel fietsnetwerk. Elke leefbuurt wordt ontsloten met openbaar vervoer.
- Er komt een circulatieplan voor de stad. De Leien, Konijnenpijp, Blancefloerlaan, Halewijnlaan, Charles De Costerlaan, Generaal Lemanstraat, Turnhoutsebaan, Kaaien, Grote Steenweg, Belgiëlei, Jan Van Rijswijcklaan en Plantin en Moretuslei ontsluiten de leefbuurten op Linker- en Rechteroever en weren sluipverkeer. Vanuit de Singel en de Ring zijn alle leefbuurten goed bereikbaar via lussen.
- Bij alle mobiliteitsmaatregelen houden we rekening met de effecten op luchtkwaliteit. We nemen maatregelen om de luchtkwaliteit in streetcanyons te verbeteren en om de gezondheid van bewoners te beschermen. We beperken gemotoriseerd verkeer in leefbuurten en woonstraten. Grote luchtvervuilers zoals sommige lijnbussen, cruiseschepen en de industrie vragen we om zich aan te passen aan de Lage Emissie Zone (LEZ). Voor bewoners voorzien we sociale maatregelen (zie Iedereen duurzaam mobiel).
Voetgangers
Iedereen is vroeg of laat een voetganger, of je nu naar de bakker gaat, naar de bushalte met een rollator of naar de crèche met de kinderwagen. Te voet gaan is de meest duurzame en democratische verplaatsing. Groen wil dat wandelen in heel Antwerpen aangenaam en veilig is. Openbare ruimte met bankjes, speeltuintjes en plekken om te praten of van de zon te genieten, nodigt uit om te voet te gaan. Kinderen, ouderen en minder mobielen moeten zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen.
- We ondersteunen elk district in het opstellen van een voetgangersplan dat zorgt voor aangename en groene wandellussen zodat te voet gaan overal in de stad logisch is. Ook bij de opmaak van speel- en jongerenweefselplannen en zilveren lussen ondersteunen we.
- Er komt een tragewegennetwerk doorheen de stad waarbij de bestaande trage wegen zo veel mogelijk worden verbonden door nieuwe aangename en groene wandelroutes.
- We ondersteunen districten bij het ontwerp en de aanleg van woonerven en tuinstraten met maximaal groen, waterdoorlaatbare materialen en verblijfsruimte. De auto is te gast.
- We zorgen voor voetpaden van hoge kwaliteit: integraal toegankelijk, voldoende breed (minstens 1,90 meter breed, ideaal 2,20 meter), vlak en zonder losliggende stoeptegels. Daartoe herzien we de beeldkwaliteitsplannen van de stad en gebruiken we de juiste materialen. Obstakels zoals verkeersborden, laadpalen voor wagens, fietsenstallingen en dropzones horen thuis in obstakelzones of parkeerplaatsen buiten het voetpad. De integrale toegankelijkheid van het openbaar domein verankeren we door draaiboeken openbaar domein en beeldkwaliteitsplannen aan te passen. Ook de aanleg van woonerven draagt bij tot die integrale toegankelijkheid
- We werken de Via Sinjoor af, een autovrije wandelas tussen Centraal Station en de Scheldekaaien.
Fietsstad
Groen steunt de ambitie voor een ambitieuze modal shift (50% autoverkeer en 50% duurzaam) uit het Toekomstverbond. Verder investeren in de fiets is daarbij cruciaal. Antwerpen is een fietsstad bij uitstek. Nooit lang onderweg, heerlijk vlak. De stad heeft de voorbije jaren al goede inspanningen gedaan op vlak van fietspaden. Maar fietsers worden in Antwerpen ook aan de kant gedrongen, waardoor fietsers en voetgangers in conflict komen. Groen geeft fietsers de ruimte en veiligheid die ze verdienen en heeft daarbij aandacht voor gewone fietsen, de jonge fietsers op de kinderfiets, elektrische fietsen, speed pedelecs en bakfietsen. Snel vooruit waar het kan, stapvoets waar het moet. 10% meer ruimte voor fietsers leidt tot 13% minder fietsongevallen . Groen investeert nog meer in de fiets, zodat tegen 2030 minstens de helft van de Antwerpenaren de fiets neemt voor verplaatsingen.
- In en rond de stad investeren we veel meer in veilige fietsinfrastructuur, zoals fietssnelwegen, fietspaden, fietsstraten en fietszones. We kiezen de beste oplossing per situatie, afhankelijk van snelheidslimiet, verkeersvolume en wegbreedte.
- Alle nieuwe fietsinfrastructuur in Antwerpen voldoet minimum aan de richtlijnen uit het vernieuwde fietsvademecum. Tweerichtingsfietspaden worden breder.
- Groen wil een betrouwbare Schelde-oeververbinding voor alle soorten fietsers in het zuiden van de stad: een fietsbrug of een fietstunnel. Daarnaast moet de Kennedy-fietstunnel gerenoveerd worden, veerboten uitgebreid en de betrouwbaarheid van liften en roltrappen in de Voetgangerstunnel verbeterd.
- Waar het kan, krijgen fietsers via detectielussen automatisch groen. Zo worden drukknoppen aan de lichten overbodig.
- Waar het veilig kan, zal de fietsers rechtsaf door rood mogen rijden.
- Snelle fietsherstelvoorzieningen, zoals pompen en gereedschap, worden op veel plekken in de stad beschikbaar gesteld, in samenwerking met zelfstandige fietsenmakers.
- We maken voor alle soorten fietsen meer en betere fietsparkeerplaatsen. We verdubbelen het totale aanbod. Op basis van monitoring en bewonersvragen bepalen we waar deze komen. Alle bewoners of bezoekers moeten hun fiets op maximaal 50 meter kunnen stallen. We bouwen nieuwe inpandige fietsenparkings of maken fietsenstallingen in bestaande autoparkings.
- Antwerpen wordt pionier in het nieuwe fietsregistratiesysteem MyBike dat vanuit Brussel werd opgeschaald naar het hele land. Dit ontmoedigt fietsdiefstal en vergemakkelijkt het terugvinden van gestolen fietsen. De politie maakt fietsdiefstal tot prioriteit, zet lokfietsen in op risicovolle locaties zoals stations en richt een speciale eenheid op om georganiseerde fietsdieven en hun depots sneller te traceren.
- Fietsenstallingen worden regelmatig gecontroleerd op weesfietsen, die dan worden verwijderd.
- Op basis van monitoring van het fietsgebruik wordt het fietsbeleid aangepast.
Openbaar vervoer
Groen steunt de ambitie voor een ambitieuze modal shift (50% autoverkeer en 50% duurzaam) uit het Toekomstverbond. Maar het openbaar vervoer in de Antwerpse regio boert al jaren achteruit. Een duurzaam mobiliteitsbeleid betekent investeren in een efficiënt, snel en robuust openbaar vervoersnetwerk. Dit is vooral een taak voor hogere overheden, de Vervoerregio, De Lijn en de NMBS. Maar de stad moet ook haar verantwoordelijkheid nemen en een voortrekkersrol spelen. Groen wil dat de Antwerpenaars comfortabel en vlot met trein, tram en bus van, naar en door de stad kunnen reizen. Een nieuw tram- en busplan moet een verbetering zijn voor elke pendelaar.
- De stad neemt maatregelen om de gemiddelde snelheid van Antwerpse trams en bussen binnen de 2 jaar te verhogen van 16 km/u (13 km/u bovengronds) naar 25 km/u in de spits. Dat doen we met een urgentieplan en budget voor maatregelen omtrent hinderend parkeren, laden en lossen, selectieve doorgang trams en bussen, verkeerscirculatie, huisvuilophaling, verkeerslichten met prioriteit (nooit rood), files (nooit in de file), autoluwe straten, extra vrije busbanen en trambeddingen.
- We pleiten bij Vlaanderen voor meer middelen voor De Lijn om het personeelstekort aan te pakken en te investeren in voertuigen en infrastructuur.
- We pleiten bij De Lijn voor de inzet van voertuigen met twee stuurcabines (geen ruimteverslindende keerlussen), elektrische stadsbussen, stipte en betrouwbare trams en bussen, hogere frequentie tijdens spits- en daluren, betrouwbare realtime informatie over aankomsttijden, tijdige aankondigingen van werkzaamheden, vervangdiensten en omleidingen via verschillende kanalen.
- De stad Antwerpen en De Lijn nemen elk hun verantwoordelijkheid op vlak van integrale toegankelijkheid van infrastructuur, signalisatie en voertuigen. Dat betekent toegankelijke haltes met zitplaatsen, drempelvrij in- en uitstappen, brede deuren, ruimte voor rolstoelen en kinderwagens, een lift én een roltrap tot op elk metroperron.
- We dringen erop aan dat de ingebruikname van de premetrotunnels in Borgerhout en Antwerpen-Noord, en de premetrohaltes Drink (die we omdopen tot 'Reuskens'), Morkhoven, Willibrordus en Stuivenberg op schema blijft.
- We dringen er bij de Vlaamse overheid en De Lijn op aan om de onderhoudsachterstand van tramsporen, trams en bussen versneld weg te werken en defecten aan liften en roltrappen binnen de dag te herstellen.
- We dringen bij de Vlaamse overheid en De Lijn aan op een planmatige renovatie van bestaande premetrokokers en -stations. Tijdens de renovatie eisen we een minder-hinder-plan, met gegarandeerde bereikbaarheid tussen binnenstad en districten, gefaseerde renovatie met steeds één spoor beschikbaar, extra veerdiensten over de Schelde, buspendels, tram 11 in dienst en een heropend treinstation op Linkeroever. De stedelijke dienstverlening op Linkeroever breidt uit tijdens de renovatie.
- De stad Antwerpen en De Lijn realiseren samen nieuwe tramstelplaatsen ter vervanging en aanvulling van de huidige.
- We dringen bij de Vlaamse Overheid aan op investeringen in:
- nieuwe tramlijnen op de Bisschoppenhoflaan, naar Wilrijk, Edegem/Kontich en Borsbeek
- een Singeltram of Singelbus van de Noorderlaan tot het Vlinderpaleis
- Waterbus op de havendokken en uitbreiding Waterbus richting Temse
- openbaar vervoer richting de haven (shiften)
- opstart studies Kaaitram en GroeneGordelTram langs Ekeren, Schoten, Merksem, Deurne, Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek, Wilrijk en Hoboken.
- We dringen bij federale overheid aan op
- de noodzakelijke investeringen in nieuwe infrastructuur en extra medewerkers bij NMBS
- de integrale toegankelijkheid van station Berchem
- het heropenen van treinstations Antwerpen-Linkeroever en -Oost
- 2 nieuwe treinverbindingen naar de haven met 1 station in de Waaslandhaven en 1 in de haven op Rechteroever
- de opstart van studies voor een lightrail op het Ringspoor en een nieuw treinstation Schijnpoort.
- De treinstations en park-and-rides aan tramverbindingen zijn ideale toegangspoorten tot de stad: de goedkoopste, snelste en meest comfortabele manier om naar de stad te komen. Er rijden minimum 8 trams per uur en de reistijd naar de kernstad is max. 30 minuten. We breiden het combiticket uit voor auto’s met meerdere inzittenden. Dagelijkse pendelaars parkeren gratis. Er komt een pakjesdienst voor shoppers.
- De laatste trams en bussen in de week rijden minimum tot 1 uur en op vrijdag en zaterdag tot 2 uur. We voorzien nachtbussen voor wie in shiften werkt en op weekendnachten.
- Op drukke dagen (zoals in de eindejaarsperiode) komt er meer en gratis openbaar vervoer.
- Internationale bussen, zoals FLIXbussen, rijden niet meer tot in het stadscentrum, maar krijgen opstapplekken aan park-and-rides.
- Middenveldorganisaties worden betrokken bij de Vervoerregio: TreinTramBus, armoedeorganisaties, vertegenwoordiging van gebruikers …
Iedereen (duurzaam) mobiel
We willen een mobiliteitssysteem waarbij iedereen de mogelijkheid heeft om zich zelfstandig te verplaatsen en zo actief deel te nemen aan de maatschappij. We doen daarom het nodige om duurzame verplaatsingen voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken.
- Fietsen wordt voor iedereen toegankelijk. De stad subsidieert en ondersteunt organisaties en burgerinitiatieven die fietslessen geven of een fietsbibliotheek organiseren.
- Aantrekkelijke openbaarvervoertarieven voor iedereen zijn cruciaal om de zelfstandige mobiliteit van alle Antwerpenaren te garanderen. Voor jongeren en ouderen voorziet de stad een openbaarvervoerabonnement van 1 euro (zoals in Brussel). We financieren dit (deels) via de inkomsten uit parkeergeld.
- We voeren een sociaal tarief in voor deelmobiliteit (Velo, fietsleasing, deelauto’s) voor mensen met een laag inkomen.
- Taxicheques, fietstaxi’s (via sociale economie) en sociale tarieven voor mobiliteitsdiensten garanderen verplaatsingen voor mensen met beperkte mobiliteit.
- Het bestrijden van vervoersarmoede is een prioriteit. Een vervoersarmoedemanager in de Antwerpse Vervoerregio doet een vervoersarmoedetoets bij nieuwe maatregelen, formuleert beleidsvoorstellen en ontwikkelt een sociaal flankerend beleid om negatieve mobiliteitsimpact van maatregelen te voorkomen. De manager maakt openbare diensten en werkcentra, zoals de haven, bereikbaar en vult openbaar vervoer aan met lokale of private initiatieven indien nodig.
- We stellen een mobiliteitscoach aan (zoals in Brussel) die inwoners begeleidt en ondersteunt bij het vinden van duurzame alternatieven voor de auto.
- We voeren één mobiliteitskaart met doorgedreven tariefintegratie (zoals Brupass XXL) in voor trein, tram, (water)bus en deelmobiliteit in de Antwerpse Vervoerregio.
- Wie de eigen wagen wegdoet en de nummerplaat inlevert, krijgt een slooppremie of een mobiliteitspremie (zoals in Brussel, Gent en Mechelen) waarmee duurzaam vervoer kan worden betaald. Mensen met een laag inkomen krijgen een extra tegemoetkoming.
0 Verkeersdoden
Het aantal slachtoffers onder voetgangers, fietsers en stepgebruikers is sinds 2013 met 48% gestegen. Gemiddeld raken er dagelijks 3,5 fietsers gewond in de stad. Om wandelen en fietsen aantrekkelijk te maken, moeten we eerst zorgen voor veilig verkeer. We hanteren de Kindnorm, zoals vastgelegd in het Vlaams Verkeersveiligheidsplan: een kind moet zich veilig en zelfstandig door de stad kunnen bewegen. Een structurele verbetering van de verkeersveiligheid vereist minder auto's en vrachtwagens, lagere snelheden, en straten en pleinen als ontmoetingsplekken.
- We breiden zone 30 verder uit in alle leefbuurten en handhaven dit. We weren sluipverkeer en leiden auto’s sneller naar straten met een hogere categorie. Bij de heraanleg van woonstraten kiezen we voor woonerven. We verlagen de snelheid op invalswegen: 70 km/u op de Ring en 50 km/u op de Singel, wat de verkeersveiligheid, doorstroming en leefkwaliteit verbetert.
- Conflicten tussen fietsers en voetgangers (en steppers) willen we vermijden door meer ruimte en een betere inrichting en signalisatie voor fietsers en voetgangers.
- Er komen venstertijden in brede schoolomgevingen en drukke woonstraten. Vrachtwagens en bestelwagens zijn er niet welkom aan begin en einde van de schooltijden. Stadsdistributiecentra zorgen dat winkels de hele dag door beleverd kunnen worden. Werfverkeer rijdt niet bij het begin en het einde van de schooldag. We leggen dit op via omgevingsvergunningen.
- Tegen 2030 zijn alle kruispunten met verkeerslichten conflictvrij. In afwachting verbeteren we, de verkeersveiligheid met snelle ingrepen, in samenwerking met de districten. Hiervoor reserveren we jaarlijks een aanzienlijk bedrag in de stadsbegroting. De Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid wordt heropgericht.
- Verkeerslichten geven prioriteit aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. We zorgen voor voldoende opstelruimte en oversteektijd. Kruispunten met vierkant groen worden geëvalueerd en aangepast in functie van verkeersveiligheid en comfort.
- Waar de autodruk laag is in zone 30, kunnen verkeerslichten worden verwijderd.
- We ontwerpen straten die duidelijk en veilig zijn, zodat fouten van weggebruikers, zoals een kind dat een stuurfout maakt, minder snel tot ongelukken en verkeersslachtoffers bij kwetsbare weggebruikers leiden.
- We maken het vervoer naar school veiliger door veel meer schoolstraten rond start- en eindtijden af te sluiten met een slagboom voor gemotoriseerd verkeer. De stad, niet de scholen, is verantwoordelijk voor de schoolstraten en biedt ondersteuning met medewerkers via een sociale-economieproject.
- De stad ondersteunt scholen en ouders bij het organiseren van fietsbussen, waarbij kinderen in groepsverband onder begeleiding naar school fietsen.
- De stad biedt scholen een pakket op maat aan, voor verkeerseducatie voor elke leeftijd.
- De verkeerspolitie krijgt opnieuw prioriteit binnen de Antwerpse politie. Meer agenten worden toegewezen aan verkeersveiligheid en zijn zichtbaar te voet en met de fiets aanwezig. De verkeerspolitie geeft opnieuw onafhankelijk advies, werkt aan sensibilisering, handhaving van veilig gedrag in het algemeen en rond scholen in het bijzonder, snelheidshandhaving en draagt door haar zichtbare aanwezigheid ook bij aan de aanpak van andere veiligheidsproblemen.
- De verkeerspolitie publiceert twee keer per jaar gedetailleerde ongevallencijfers en genomen verkeersveiligheidsmaatregelen. Cijfers per buurt en snelheidsmetingen zijn duidelijk op de stadswebsite beschikbaar en kunnen eenvoudig worden opgevraagd. Jaarlijks worden de cijfers en maatregelen in districtsraden en gemeenteraad toegelicht.
- Bij wegwerkzaamheden krijgt de veiligheid van voetgangers en fietsers absolute prioriteit. Omleidingen voor hen zijn uitzonderlijk. Er komen strikte werfcontroles en een veilige werfinrichting telt mee bij toekomstige aanbestedingen. Ook bij het strooien en sneeuwruimen heeft de veiligheid van fietsers en voetgangers voorrang.
- Groen wil veel minder autoverkeer en meer controle op het naleven van de regels in fietsstraten zodat de fietser daar echt koning wordt.
- We starten een pilootproject met slimme wagens met automatische snelheidsbeperking.
- We onderzoeken het idee om van de LEZ-zone op termijn een LISA-zone (Light & Safe) te maken, waarbij toegang gekoppeld wordt aan het gewicht van voertuigen.
Deelmobiliteit
- We onderzoeken waar het fietsdeelsysteem Velo nog kan worden uitgebreid en waar andere fietsdeelsystemen nuttiger zijn. We breiden het aanbod van deelfietsen (klassiek, elektrisch, bakfietsen, ...) uit op strategisch gekozen locaties.
- We willen betere fietsenstallingen voor deelfietsen (m.u.v. Velo).
- Deelsteps ergeren veel Antwerpenaren omdat ze rondslingeren op de stoep. Groen wil evalueren hoeveel, waar en onder welke voorwaarden ze nog gewenst zijn. We maken afspraken met de aanbieders over regels, snelheidsbeperkingen en parkeren. Deelsteps parkeren enkel nog dropzones en hebben een automatische snelheidsbeperking (via geofencing).
- De stad stimuleert autodelen, bij voorkeur elektrisch, en speelt een voortrekkersrol, bijvoorbeeld via communicatie en informatie. Antwerpen gaat voor minimaal vijf deelwagens per 1.000 inwoners tegen 2030, verspreid over de districten. We maken afspraken met de aanbieders van deelwagens over voorbehouden parkeerplaatsen en laadinfrastructuur. Ook vragen we hen om deelwagens voor rolstoel te voorzien.
- Dienstauto’s van de stad, ook van de schepenen, worden deelauto’s.
Auto heeft zijn plaats
We willen het aantal geparkeerde auto's op straat en auto's die de stad inrijden verminderen. Zo geven we de straat terug aan de mensen en creëren we ruimte voor bewoners, trams, mensen met een beperking, leveranciers, zorgverstrekkers, aannemers en andere specifieke beroepen.
Daarom verplaatsen we het bewonersparkeren op straat naar publieke parkings op loopafstand, stimuleren we deelauto's in plaats van individueel wagenbezit en verschuiven we bezoekersparkeren van het centrum naar de rand.
- We willen dat bezoekers duurzaam naar de stad komen, via fietssnelwegen, park-and-rides, en openbaar vervoer van topkwaliteit. De huidige park-and-rides zijn onderbenut door factoren als frequentie, wachttijd, snelheid, overstappen, late verbindingen, kostprijs en bagage. We streven naar meer en beter gebruikte park-and-rides.
- Publieke parkings in de binnenstad zijn vaak niet volledig bezet, terwijl bewoners soms geen plaats vinden. Daarom willen we ze gedeeltelijk omvormen tot bewonersparkings en fietsenstallingen. We overleggen hiervoor met parkinguitbaters in de binnenstad en de 19de-eeuwse gordel.
- Huishoudens kunnen nu 2 gratis bewonerskaarten krijgen. In totaal werden er 120.000 uitgedeeld in de stad. Dit lijdt tot parkeerproblemen en overbodig zoekverkeer binnen de Ring waar 50.000 kaarten zijn uitgedeeld voor slechts 36.000 parkeerplaatsen. Om de straten te ontlasten, maken we de tweede bewonerskaart betalend; de eerste blijft gratis.
- Er zijn 16.000 parkeerplaatsen in publieke parkings binnen de Ring. Die publieke parkings worden sterk onderbenut en staan voor een groot deel van de tijd bijna leeg. Al 20 jaar krijgen bewoners een subsidie voor een parkeerabonnement in een publieke parking bij inlevering van hun bewonerskaart. Het subsidiebedrag, 15 euro per maand, is al 20 jaar hetzelfde en de subsidie wordt weinig gebruikt (door amper 200 bewoners in de hele stad). We verhogen deze subsidie om meer bewoners te stimuleren over te schakelen van straatparkeren naar publieke parkings.
- We onderzoeken of een reservatiesysteem voor binnenstedelijke parkings het zoekgedrag van bezoekers tijdens piekmomenten kan verminderen.
- De huidige bouwcode met hoge parkeernormen zorgt voor verhoogd autogebruik (en veel leegstaande keldergarages) en dode plinten met garage-inritten. We moeten de bouwcode inzetten voor andere mobiliteitsoplossingen.
Stadslogistiek
Leveringen aan bedrijven, winkels, horeca en particulieren zorgen voor veel verkeer. Werfverkeer is nodig, maar zorgt vaak voor onveiligheid. We maken de Antwerpse stadsdistributie schoner, duurzamer, efficiënter en verkeersveiliger.
- Ten laatste in 2030 gebeurt alle stadsdistributie emissievrij; de stad Antwerpen wordt een zero-emissiezone voor logistiek.
- De stad richt een stadsdistributieplatform op naar het model van GentLevert.
- Om stadsdistributie efficiënter te laten verlopen, zorgt de stad voor slim databeheer in het kader van smart city logistics.
- We richten grote stadsdistributiezones aan de stadsrand op en wijkdistributiepunten (micro-hubs) voor het overslagen en bundelen van goederenstromen (als alternatief voor zwaar bestemmingsverkeer).
- De stad bevordert het leveren en ophalen aan afhaalpunten als alternatief voor thuislevering
- We rollen een deelaanbod van cargofietsen voor bewoners uit over de stad.
- We boosten en faciliteren fietslogistiek. De stad voert een premie in voor kmo’s en zelfstandigen om elektrische cargofietsen en aanhangwagens aan te kopen of langdurig te leasen voor hun goederentransport (cfr. Brugge).
- De stad rolt een vrachtroutenetwerk uit om het vrachtverkeer in en om de stad te bundelen op grote assen om zo vervuilend vrachtverkeer uit wijken te houden.
- Op het niveau van de Antwerpse Vervoerregio komt er een beleid rond stadslogistiek.
- We zetten een sociaal tewerkstellingsproject op rond stadsdistributie.
- We bieden een kwaliteitsvol parkeeraanbod voor internationale vrachtwagens.
Grote mobiliteit
Rond Antwerpen zijn grote infrastructuurwerken bezig of worden er gepland. Groen wil geen extra autostrades meer bouwen. Groen geeft prioriteit aan openbaar vervoer en goederenvervoer over spoor en water. Voor de werken die al bezig zijn, moet alles gedaan worden om de leefkwaliteit voor omwonenden zowel tijdens als na de werken te garanderen en verbeteren.
- Tijdens de Oosterweelwerken geldt een minder-hinder-plan, met een Singelbus op een vrije baan, een buslijn naar de haven (ook voor shiften), een Waterbus in de havendokken, een treinstation Linkeroever en behoud van tram- en buslijnen die de werf kruisen. Fietsverbindingen blijven open of krijgen een waardig alternatief.
- De Oosterweelverbinding wordt op dit moment groter uitgevoerd dan de beloofde Oosterweel Light. Groen beperkt de Kennedytunnel en Oosterweeltunnel tot 2 rijstroken en een pechstrook.
- Groen wil geen geld meer uitgeven aan nieuwe autostrades en dus geen A102 tussen Ekeren en Wommelgem. Wel steunen we een ondergronds goederenspoor en een ring van openbaar vervoer én fiets om Ekeren, Merksem, Schoten, Deurne, Wijnegem en Wommelgem te verbinden.
- Vlaanderen gaat de Oosterweelverbinding met een tolheffing betalen. Groen vraagt een sturende heffing die het verkeer op de Ring houdt en weghoudt uit woonwijken. Stadsbezoekers bieden we aantrekkelijke treinverbindingen, tramlijnen met park-and-rides.
- Om Merksem en Deurne rond de Kanaalzone én de Bisschoppenhoflaan te ontlasten van zwaar verkeer stimuleren we vervoer over water en leggen we een tram aan op de Bisschoppenhoflaan tot aan de Houtlaan in Wijnegem.
- Schijnpoort wordt zwaar belast door de Oosterweelwerken. Daarom komt er een masterplan Schijnpoort voor een aangename stedelijke ruimte tussen Deurne-Noord en Antwerpen-Noord.
- De Oosterweelwerken veroorzaken jarenlang overlast, door de tijdelijke ringweg, diepe sleuven en werfverkeer tot vlak bij woningen. Vóór de werken beginnen, moeten er bermen, geluidsschermen en groenbuffers zijn en moeten speelplekken, hondenweides, sport- en ontmoetingsplekken en volkstuinen die moeten verdwijnen, vervangen worden.
- Werfwegen en de tijdelijke ring mogen nooit dichter dan 50 meter van de huizen komen (zodat er steeds plaats is voor een berm, een groenbuffer en een geluidsscherm). Op plaatsen waar ondertussen al een weg is aangelegd op 30 meter van de huizen, wordt zo snel als mogelijk de weg weer verlegd naar een afstand van minimum 50 meter.
- In elke buurt waar werven zijn, organiseren we werfoverleg, zodat bewoners hun zorgen met bouwheer en aannemer kunnen bespreken. Bekommernissen worden serieus genomen en leiden tot aanpassingen om de levenskwaliteit te verbeteren.
Evenementen
Als de mobiliteit niet goed georganiseerd is, zorgen evenementen en evenementenlocaties voor veel overlast bij omwonenden. We moeten de woonwijken rondom evenementen ontlasten van evenementenverkeer.
- We installeren een duurzaam evenementenvervoersplan voor de Sinksenfoor, het Sportpaleis, en de Lotto Arena. Om verkeer in Merksem, Deurne en Antwerpen-Noord te verminderen, voorzien we fietsenstallingen, fietsverbindingen en goed openbaar vervoer naar park-and-rides. Bij Schijnpoort komt een hub voor duurzaam vervoer met een nieuw treinstation. Enkel bezoekers met een beperking kunnen bij het Sportpaleis parkeren. Voor restaurants voorzien we een aparte parkeerformule. In woonzones rond het Sportpaleis en de Lotto Arena geldt evenementparkeren: enkel bewoners, handelaars en hun bezoekers kunnen parkeren tijdens events.
- Ook rond voetbalstadions en grote evenementen elders in de stad bekijken we of een duurzaam evenementenvervoersplan op maat nodig is.