Groen strijdt voor een eerlijke start voor iedereen, en het onderwijs is de uitgelezen plek om dat waar te maken.
We maken van de school een plek waar je elke dag jezelf kunt zijn.
Van de kleuterklas tot het volwassenenonderwijs krijg je de ondersteuning die je nodig hebt om te leren, te ontdekken en te ontwikkelen.
Maximale onderwijskansen voor elk kind
Elk kind moet eerlijke kansen krijgen op school. Leerlingen in kansarmoede bouwen vaak een leerachterstand op; de coronacrisis maakte die nog groter. Scholen met veel kwetsbare leerlingen kampen vaker met lerarentekorten, onbetaalde facturen en een verouderde infrastructuur. Een op de vier Antwerpse jongeren verlaat vroegtijdig de school. Dat moet beter.
- We werken actief aan het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten. We dringen aan op Vlaamse actie rond kleinere klassen en extra financiering voor scholen met grote uitdagingen. We ondersteunen trajecten voor jongeren die schoolmoe zijn en partnerschappen tussen vrije tijd en gezin, en we investeren in een meer uitgebreid aanbod van time-out en zogenaamde NAFT-projecten (naadloos flexibel traject). Waar mogelijk nemen we de financiële drempels weg voor het beroepsonderwijs, dat nu vaak het duurste is. We verminderen waar we kunnen de drempels naar duaal leren en pleiten bij Vlaanderen voor het invoeren van een nieuw systeem van (deeltijds) onderwijs, als volwaardige leerweg naast voltijds onderwijs en duaal leren.
- De echte hefbomen om tot oplossingen te komen voor het lerarentekort zitten bij Vlaanderen, onder meer wat betreft aantrekkelijk statuut en werkbaar werk. Maar Antwerpen kan wel onderwijspersoneel ondersteunen en versterken zodat we de instroom doen groeien en de uitstroom beperken. Het gaat dan onder meer over ontlasting van leerkrachten door bredere schoolteams, positieve wervingscampagnes die volop inzetten op diversiteit in het lerarenkorps, en initiatieven om potentiële zij-instromers te laten kennismaken met het onderwijs.
- Een Antwerpse leerling moet een gepaste school en studierichting kunnen kiezen. We vragen dat Vlaanderen een regierol opneemt om het aanbod in het buitengewoon onderwijs af te stemmen op de regionale noden. Voor de B-stroom stimuleren we overleg tussen de onderwijsnetten en schoolbesturen.
- Schoolmateriaal moet niet enkel in het basisonderwijs gratis zijn. We zetten stappen om de maximumfactuur ook te realiseren in het secundair onderwijs, en doen tegelijk een oproep om hiervoor een Vlaams kader te maken.
- We zetten zowel bij het stedelijk onderwijs als de andere onderwijsverstrekkers een systeem op om automatische rechtentoekenning te realiseren.
- Kennis van het Nederlands is onontbeerlijk voor de schoolloopbaan en voor latere ontwikkelingskansen. Maar ook een goede kennis van de moedertaal is belangrijk voor de ontplooiing van kinderen. We zien meertaligheid als een uitdaging en een troef. We zijn dan ook voorstander van praktijkgericht talenonderwijs waarbij al vanaf het kleuteronderwijs spelenderwijs en met aangepaste methodieken taalgevoeligheid wordt bijgebracht.
- Op een lege maag kan je niet leren. We willen een gezonde, duurzame, lekkere en betaalbare warme maaltijd voor elk kind op elke Antwerpse basisschool. Gratis voor wie het nodig heeft, en tegen een (beperkte) bijdrage voor wie het kan betalen.
- Ook menstruatieproducten bieden we in alle scholen gratis aan door het huidige project over alle netten verder uit te rollen.
- We willen brugfiguren op alle Antwerpse scholen om de link te leggen tussen school, gezin en welzijn. Ze ontzorgen en versterken schoolteams. Die samenwerking vergroot de slaagkansen van kinderen en jongeren in het onderwijs.
- We zetten in op studieondersteuning die meer is dan huiswerkbegeleiding. Het samenwerken met organisaties en vrijwilligers versterkt kinderen, jongeren en gezinnen in schoolse vaardigheden en schoolbinding.
- We zetten in op schoolse projecten rond geestelijke en fysieke gezondheid. De leersteuncentra zijn in volle ontwikkeling. Een gecoördineerd initiatief op maat van de grootstedelijke context moet hen ondersteunen in hun opdracht. Zo brengen we expertise bijeen en kunnen we elke actor versterken.
- We eisen van Vlaanderen een fatsoenlijke organisatie van het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs.
Netoverschrijdende samenwerking versterken
Het flankerend onderwijsbeleid bevordert samenwerking en vernieuwing in alle Antwerpse scholen. Groen wil dat het Onderwijsnetwerk Antwerpen zich ontwikkelt tot een integrale dienst die onderwijs verbindt met jeugd, cultuur, sport en welzijn, om kinderen te laten opgroeien tot mondige en competente burgers.
- We ondersteunen scholen bij het uitwerken van hun diversiteits- en antidiscriminatiebeleid.
- Op school ontmoeten kinderen en jongeren van verschillende religieuze, politieke en filosofische achtergronden elkaar: dat biedt kansen die we met beide handen aangrijpen. Iedereen is welkom in het stedelijk onderwijs, met of zonder levensbeschouwelijke kentekenen. Dat betekent dat we zowel voor leerlingen als voor leerkrachten komaf maken met het zogenaamde hoofddoekenverbod. Daarnaast wordt binnen de Onderwijsraad een gesprek op gang gebracht om de andere onderwijsnetten te bewegen tot het ongedaan maken van hun verboden.
- Het onderwijsnetwerk zet in op het gratis aanbieden van schoolexterne activiteiten binnen de stad voor alle Antwerpse scholen en het stimuleren van omgevingsonderwijs door uitgewerkte lessenpakketten voor buitenschoolse activiteiten in de stad.
- De stad zet alles in het werk om pesten op school tegen te gaan.
- We steunen initiatieven die inzetten op ontharding en ecologische, groene buitenruimte in en rond scholen. Het stedelijk onderwijs geeft het goede voorbeeld en kiest waar mogelijk voor natuurspeelplaatsen.
- De verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt kan beter. We helpen scholen de opleidingen duaal leren uit te bouwen. We gebruiken de bestaande netwerken tussen het onderwijs en de bedrijfswereld om tot noodzakelijke afstemming te komen en valoriseren de mogelijkheden van volwassenonderwijs verder.
- We willen alle kinderen optimale toegang geven tot de kunstacademies. We geven het deeltijds kunstonderwijs ook toegang tot de expertise van de ondersteuningsnetwerken, die onderwijs voor leerlingen met een beperking of specifieke leernoden faciliteren.
Een ambitieus en aantrekkelijk stedelijk onderwijs
Voor Groen is onderwijs op maat in het stedelijk net cruciaal. Het AG Stedelijk Onderwijs moet pionier zijn in het bieden van gelijke kansen en het vernieuwen van het schoolsysteem.
- Stedelijk onderwijs is degelijk onderwijs. We garanderen een sterke onderwijskwaliteit in alle scholen, voor alle kinderen.
- We bouwen het tweedekansonderwijs uit als vangnet voor vroegtijdige schoolverlaters. We laten het secundair onderwijs en tweedekansonderwijs sterker samenwerken.
- Elke leerling krijgt een inclusieve en didactische aanpak op maat. We bevorderen een meer geïntegreerde werking van het onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN), net als de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon (basis- en secundair) onderwijs, en hebben extra aandacht voor specifieke doelgroepen zoals hoogbegaafde leerlingen.
- Daar waar de capaciteitsdruk hoog is, onderzoeken we de noden om bijkomend aanbod in te richten, zeker ook verspreid over de verschillende stromen. We zorgen bij de studierichtingen in het secundair onderwijs voor een aanbod dat afgestemd is op de lokale en actuele noden. We doen dat telkens in nauw overleg met de andere onderwijspartners. We baseren ons voor de planning op de voorspelde bevolkingsontwikkeling, en houden dus ook rekening met een eventuele toekomstige andere invulling.
- Bij de renovatie van bestaande schoolgebouwen zetten we de middelen in de eerste plaats in waar de noden het hoogst zijn, met budget dat snel beschikbaar is voor zeer dringende reparaties en waar nodig ook voor verwijdering van asbest. We maken ook werk van een grondig renovatieplan waarbij we rekening houden met verschillende criteria, zoals duurzaamheid, een gezonde en veilige schoolomgeving, toegankelijkheid en stimulerende leeromgevingen.
- Het stedelijk onderwijs moet zorgen voor diversiteit in de pedagogische projecten.
- We maken werk van de invoering van een onafhankelijk, algemeen vormend vak over levensbeschouwing, filosofie en burgerschap (LEF).
- We focussen in het stedelijk onderwijs meer dan voorheen op zorg in de brede zin van het woord. We bieden die aan op school, door specialisten. Leerkrachten krijgen hierdoor de handen meer vrij voor hun leeropdracht. Via het stedelijk CLB zorgen we voor een optimale inzet van de eerstelijnspsychologen.
Brede openwijkscholen in een gezonde en veilige omgeving
Brede scholen versterken welzijn en onderwijskwaliteit door samenwerking met de buurt en diverse aanbieders van jeugd, welzijn, cultuur en sport, door multifunctioneel en gedeeld ruimtegebruik, en door opvang te integreren.
- We erkennen brede scholen als een draaischijf voor de buurt, ook na de schooluren en in vakanties. We ondersteunen de uitbouw van kwaliteitsvolle naschoolse activiteiten binnen de muren van de brede school. Met pilootprojecten zetten we een versnelling op de uitbouw van brede scholen.
- We sluiten openschoolovereenkomsten af waarbij de stad of het district instaat voor toezicht, onderhoud en herstelling van de opengestelde schoolinfrastructuur.
- We stellen schoolinfrastructuur maximaal open voor multifunctioneel gebruik, met een faire verdeling van de kosten die dat met zich meebrengt. Ruimtes op school worden bijvoorbeeld opengesteld voor jeugd- en sportverenigingen. Groene speelplaatsen kunnen gebruikt worden door mensen uit de buurt. Schoolruimtes worden tijdens of na de schooluren ter beschikking gesteld aan kunstenaars en kunstorganisaties, die er toonmomenten en exposities kunnen organiseren.
- We maken het vervoer naar school veiliger door veel meer schoolstraten rond start- en eindtijden af te sluiten met een slagboom voor gemotoriseerd verkeer. De stad, niet de scholen, is verantwoordelijk voor de schoolstraten en biedt ondersteuning met medewerkers via een sociale-economieproject
Antwerpen studentenstad
Antwerpen is de op één na grootste studentenstad van Vlaanderen. Groen wil dat universiteiten en studenten zich thuis voelen en zet in op zowel onderwijsdemocratisering als ontspanning voor studenten.
- De stad gaat de samenwerking binnen de associatie van de Universiteit Antwerpen met een aantal hogescholen in de stad actief ondersteunen en blijvend stimuleren.
- De stad faciliteert georganiseerd overleg tussen studenten, universiteiten en hogescholen en de stad.
- In overleg met de associatie blijft de stad werken aan bijkomende initiatieven om het hoger onderwijs meer te democratiseren. Meer jongeren uit gezinnen van wie de ouders niet hebben gestudeerd, moeten succesvol kunnen doorstromen naar het hoger onderwijs. De diversiteit in de stad moet zich sterker in het hoger onderwijs weerspiegelen. Tutor-projecten van en voor jongeren met een migratieachtergrond verdienen ondersteuning en uitbreiding.
- De stad werkt aan een verdere uitbouw van de studenteninfrastructuur waaronder betaalbare huisvesting, in samenspraak met de hogescholen en universiteiten. Goede planning kan ervoor zorgen dat dit in evenwicht gebeurt met de bewoners van de wijken rond universiteiten en hogescholen. Om overlast voor bewoners te beperken, pleiten wij voor overleg en samenwerking met studentenverenigingen in plaats van repressie en camera’s.
- De stad plant voldoende betaalbare fuifruimtes op geschikte locaties in, waarbij de eventuele overlast tot een minimum wordt beperkt.