Meer nadruk op maakindustrie


We zetten niet meer alles in op het verstouwen van nog meer containers in de haven, de logistieke poot. Uiteraard leeft een haven van vervoer, overslag en opslag van goederen. Maar een groot deel van de welvaart en de tewerkstelling in de Antwerpse haven komt van watergebonden industrie zoals de chemiecluster, de tweede grootste ter wereld. Door dingen te produceren in fabrieken zorg je voor meer toegevoegde waarde en jobs dan door enkel containers te versassen.

Ook gevestigde economen waarschuwen voor een scenario waarin Vlaanderen of de Antwerpse regio te veel mikken op enkel logistiek zonder creatie van meerwaarde. Logistiek in combinatie met productie aan het water, dat is de meest duurzame en ook de meest economische keuze. De Schelde nog dieper maken, nog grotere schepen en meer containers aantrekken, is allicht niet meer mogelijk maar economisch ook niet de beste keuze.

De draagkracht van het achterland van de haven is bereikt. En de ruimte om te ondernemen in de haven zelf is beperkt. De Groenen kiezen er bewust voor om de beschikbare ruimte vooral te geven aan bedrijven die extra geproduceerde waarde creëren en voor meer jobs zorgen. Alle jobs in de haven moeten volwaardige en kwaliteitsvolle jobs zijn, met een sterke sociale bescherming en maximale preventie tegen arbeidsongevallen.

Terug naar Haven

 

Heb je een opmerking of vraag over dit thema?