Antwerpenaren vinden alsmaar moeilijker de weg naar de stadsdiensten. Dat hoeft helaas ook niet te verwonderen. Loketten en politiekantoren zijn enkel op afspraak open, en corona heeft een turbo gezet op de digitale dienstverlening.
De stadsdiensten hebben zich teruggetrokken uit de wijken, en dat is geen goede zaak.
Groen wil een ommekeer.
De stad komt terug naar A
We willen opnieuw een uitgebreid netwerk van dienstverlening in de wijken, politie te voet of met de fiets in de buurt, een gratis nummer voor alle Antwerpenaren en loketten waar je ook zonder afspraak met al je vragen terecht kan. We willen bewoners ook veel meer betrekken bij het bestuur van deze stad. We experimenteren met nieuwe vormen van participatie en versterken de districten als bestuur dat het dichtst bij de bewoners staat.
- De stad krijgt een gratis telefoonnummer waarop je elke werkdag terechtkan.
- We zorgen ervoor dat we als stad opnieuw naar alle bewoners kunnen communiceren, op een manier die iedereen begrijpt. Omgekeerd moeten bewoners ook op een heel eenvoudige manier hun vragen kunnen stellen en bedenkingen overmaken.
- De regioloketten en stadsloketten worden opnieuw gewoon stadsloketten. Ze zijn 5 dagen per week open tijdens de kantooruren en één avond in de week. Je kan er terecht met en zonder afspraak. Je kan er ook hulp krijgen om je papieren in te vullen. Wie digitaal ongeletterd is, heeft ook recht op toegankelijke dienstverlening.
- We promoten en ondersteunen webpunten op laagdrempelige ontmoetingsplekken, zodat mensen digitale vaardigheden kunnen leren of bijschaven. Het aanbieden van digitale infrastructuur zoals computers en printers in zorgcentra, dienstencentra, culturele centra, scholen en bibliotheken is in dit kader enorm belangrijk, ook buiten de kantooruren.
- Buurtregisseurs en stadsmariniers worden wijkcoördinatoren met ruime bevoegdheden. Ze organiseren en faciliteren samenwerking tussen stadsdiensten onderling en samenwerking met sociale organisaties.
- We streven naar een wijkontmoetingscentrum in elke wijk, waar bewoners terechtkunnen voor eenvoudige ontmoetingen, buurtactiviteiten en vragen over hulp- en dienstverlening. Dat kan in bestaande infrastructuur (dienstencentra, Huizen van het Kind …). Een essentieel onderdeel van een dergelijk ontmoetingscentrum is een onthaal met een toegankelijk sociaal infopunt waar bewoners met de meest uiteenlopende vragen terechtkunnen, gaande van het zoeken van een zaal over taxicheques tot een vraag over schulden of belastingen. De stad werkt er samen met stadsdiensten en organisaties uit het middenveld met een hart voor mensen en vrijwilligers.
- Wie initiatief neemt om in haar/zijn straat een speelstraat, een plantdag of een buurtfeest te organiseren wordt in de watten gelegd. De aanvraagprocedure wordt vereenvoudigd. Er zijn stadsmedewerkers die langskomen om je te helpen met je aanvraag. De stad zorgt voor levering en ophaling van materiaal.