Wij geloven in de districten en nemen ze ernstig. Ze staan dicht bij de burger en kunnen zo vlot inspelen op de noden.

We geven ze de juiste bevoegdheden, voldoende autonomie, voldoende personeel en middelen.

Tegelijkertijd zijn samenwerking, structureel overleg en respect voor ieders rol, tussen stad en districten en tussen districten onderling cruciaal.

 

 

Samenwerking en overleg

  • We zetten een degelijk structureel overleg op tussen stad en districten en de districten onderling, op de verschillende beleidsdomeinen.
  • Het stadsbestuur neemt de adviezen van districtsraden voortaan ernstig. Binnen de 14 dagen laat het stadscollege formeel weten welk gevolg er wordt gegeven aan het advies met een argumentatie waarom het wel of niet wordt gevolgd.

 

Bevoegdheden

  • De verkeerscirculatie binnen wijken en bijhorende mobiliteitsvoorwaarden verschuiven we van stads- naar districtsbevoegdheid.
  • De mantelzorgpremie verschuiven we naar het stadsniveau. Districten zijn niet toegerust op zorg en er ook niet voor bevoegd.
  • De infrastructuursubsidies vrijwillig jeugdwerk en buurtverenigingen (met bijhorende ondersteuning en knowhow) verschuiven we terug naar het stedelijk niveau.
  • Het district krijgt adviesbevoegdheid voor omgevingsvergunningen voor alle projecten die de bouw of renovatie van een ééngezinswoning overstijgen.
  • Het district geeft een bindend advies over evenementenaanvragen.

 

Personeel

  • Het personeelsbestand van de districten wordt uitgebreid met minstens 30% zonder extra taken. Een uitbreiding van bevoegdheden moet gepaard gaan met extra personeelsleden waarbij voor de verdeling voortaan rekening wordt gehouden met de grootte van de districten.
  • Door het beperkt aantal personeelsleden bij districten is het langdurig uitvallen van personeel zeer nefast voor de realisatie en voor de werklast van de collega's. Personeel dat ziek valt, moet veel sneller vervangen worden.
  • De vertragingen in ontwerp en uitvoering van de (her)aanleg van het publiek domein in de districten, die voortvloeien uit het gebrek aan personeel, worden weggewerkt door meer te investeren in districten en de stedelijke diensten die impact hebben op de districtswerking.
  • Er komt een transparante werkplanning bij de dienst Stadsontwikkeling (SW) voor de projecten heraanleg publiek domein waarbij de districten vat hebben op de timing en hun prioriteiten kunnen aanduiden.
  • Het personeelsbestand van de culturele en ontmoetingscentra wordt uitgebreid. De centra hebben een wijkgerichte rol en worden dus verschoven van stad naar districten. Voor Borgerhout, dat geen cc of oc heeft, komt er een aparte regeling ter compensatie.

 

 

Middelen

We verdubbelen de dotatie van de districten. De districten beslissen zelf hoe ze die middelen verdelen tussen exploitatie en investering.