10 jaar wachten op de tram

21 September 2024

Deurne

10 jaar wachten op de tram

De ongebruikte tramsporen op de Ruggeveldlaan mogen er niet langer liggen voor de sier. Ze zijn een belangrijke schakel tussen Deurne Noord en Zuid en een antwoord op de mobiliteitsproblemen in de regio. Met een ludieke actie zette Groen het belang van deze verbinding weer bovenaan de agenda. 

“We zetten het openbaar vervoer op de rails, want Antwerpen verdient dat”, zegt Karen Maes, lijsttrekker van Groen Deurne.

Het is ondertussen al een dikke 10 jaar geleden dat de tramsporen aangelegd werden op de Ruggeveldlaan ter hoogte van het Rivierenhof en Park Groot Schijn, maar ze worden niet gebruikt voor het publiek. Een groot gemis: want dit traject is ideaal om een vlotte tramverbinding te creëren tussen Deurne Noord en Deurne Zuid en verder richting Berchem Station.

Het in gebruik nemen van de lijn is geen overbodige luxe. Momenteel is er vaak hinder voor automobilisten. De Ruggeveldlaan is namelijk een belangrijke verbinding tussen Deurne Noord en Zuid. En op de Ruggeveldlaan vind je het populaire Park Groot Schijn, met sportclubs en het sportcomplex van Sportoase, en het Rivierenhof; dit zijn belangrijke recreatieve trekpleisters. Gevolg is dat niet alleen automobilisten er vaak vast staan, maar ook bus 19.

Wie vandaag van de Sportoase naar Berchem Station wil met het openbaar vervoer is gemakkelijk een 40 minuten onderweg, waarvan 15-25 minuten stappen en als alles verloopt zoals gepland. Of wie van Wommelgem Shopping Center naar Deurne Zuid wil, is zelfs een uur onderweg. Ook van den Bosuil naar AZ Monica is deze verbinding cruciaal.

Willen we de bereikbaarheid verbeteren, vlot en snel openbaar vervoer en mensen verleiden de auto te laten staan, dan is het in gebruik nemen van deze tramsporen een snelle quick win: alles ligt er al! De Deurnenaar snakt naar een kwalitatief alternatief.

Er wordt al lang over gesproken en in Deurne zijn verschillende moties unaniem goedgekeurd. Maar het wordt hoog tijd dat dit in actie wordt omgezet. In de volgende legislatuur moeten mensen hier hier op- en af kunnen stappen aan de halte Parkweg voor de ingang van het Rivierenhof.

 

Onderbenutte schakel

Bij de heraanleg van de Ruggeveldlaan, tussen het kruispunt met de Boterlaarbaan en het kruispunt met de August Van De Wielelei, werden tramsporen aangelegd. Deze tramsporen verbinden Deurne Noord met Deurne Zuid via een aparte trambedding. De tramsporen zijn er gekomen bij de ingebruikname van tram 8 naar het rondpunt van Wommelgem. Die tramsporen verbinden dan naar de stelplaats Deurne. Ze dienen voor De Lijn enkel als dienstsporen, terwijl elke Deurnenaar net een verbinding wil. Volgens De Lijn was een extra tramlijn niet nodig, omdat Bus 19 hetzelfde traject doet. Echter, bus 19 staat heel vaak in de file en een verbinding met eigen trambedding lost deze vertragingen op. Bovendien rijdt lijn 19 maar tot Boekenberglei. Terwijl de tram een groter traject kan doen. Een tram kan ook meer mensen vervoeren.

 

Over de actie

Na 10 jaar wachten neemt Groen met een ludieke actie zelf het initiatief en vervoerde deze zaterdag op een eigengemaakte ‘tram’ (een palet op de rails) mensen van Deurne Noord naar Zuid.

Karen Maes is ex-schepen in Deurne en lijsttrekker voor Groen in Deurne. Groen ambieert terug deel te nemen aan het bestuur en zet in op mobiliteit en verkeersveiligheid.

“We zetten het openbaar vervoer op de rails, want Antwerpen verdient dat.”

“Het district moet een volwaardige gesprekspartner worden van De Lijn. De toekomstige schepenen van mobiliteit van de stad en het district moeten prioritair werk maken van het verbinden van Deurne Noord en Zuid.”

Steven Van Bockstal zetelt in de Districtsraad en staat op nummer twee.
“De sporen liggen er en het onderhoud is een lopende kost. Om dan alleen te dienen als dienstspoor. Dat is absurd.”

“In het Antwerpen van morgen benutten we ons volledig potentieel op gebied van openbaar vervoer. Daar wil ik me hard voor maken.”