“Bewijs dat verkeerscampagne pure provocatie van zachte weggebruiker is”

22 September 2015

Amateuristisch en gebricoleerd. Dat is kort samengevat de reactie van Freya Piryns (Groen) op het verkeersonderzoek dat Bart De Wever gisteren presenteerde in de Antwerpse gemeenteraad. "De burgemeester toverde dit onderzoek uit zijn mouw om de gecontesteerde verkeerscampagne gericht op fietsers met cijfers te onderbouwen. Wat blijkt? Er is helemaal geen link tussen de campagne en de cijfers. Déze hele campagne is een pure provocatie van de zachte weggebruiker." Te snel rijden, het rood licht negeren en op het voetpad fietsen. Dat zijn volgens het Antwerpse bestuur de belangrijkste oorzaken van ongevallen met weggebruikers. Ze vormden de basis van de verkeerscampagne gericht op

zachte zachte weggebruikers die sinds enkele weken het Antwerpse straatbeeld domineert. Het onderzoek waarop deze oorzaken waren gebaseerd, bleek evenwel niet te bestaan. Tot gisteren, toen burgemeester Bart De Wever enkele nieuwe cijfers van de verkeerspolitie vrijgaf.

Volgens Freya Piryns rammelen deze cijfers aan alle kanten en komen ze in de verste verte niet overeen met de inhoud van de campagne. "Overdreven snelheid komt gewoon niet voor bij oorzaken van ongevallen met enkel zachte weggebruikers, niet bij de zachte weggebruikers, niet bij de personenauto's. Roodlichtnegatie staat pas op nummer 11, maar is wel punt 2 in de oorzakenlijstde stad communiceerde het wel als de 2de belangrijkste ongevallenoorzaak met zachte weggebruikers. Bovendien houden deze cijfers helemaal geen rekening met de stijging van het fietsgebruik en is onbekend wie de ongevallen veroorzaakt en of er slachtoffers bij gevallen zijn. Hier relevante beleidsconclusies uit trekken, is dan ook volstrekt belachelijk."

Voor Groen is dit onderzoek het bewijs dat heel de verkeersveiligheidscampage van De Wever een uithaal is naar de zachte weggebruiker. "Als je écht iets aan de verkeersveiligheid wil doen, baseer je dan op reële en objectieve cijfers. Wij hebben zopas de cijfers opgevraagd van de zwartste kruispunten van de stad. Neem die als uitgangspunt om beleid mee te voeren in plaats van af te gaan op het buikgevoel zoals De Wever doet. Deze kruispunten prioritair aanpakken zal levens redden, een pestcampagne gebaseerd op onbestaande cijfers niet."


Na lang aandringen kregen we eindelijk inzage in het onderzoek dat aan de basis lag van de omstreden verkeerveiligheidscampagne. We geven graag het onderzoek vrij. Bekijk zelf de cijfers en leg ze gerust naast de campagne van de stad (http://www.meerveiligverkeer.be/).

Download het document HIER.