Antwerpse busvloot veroudert alarmerend
22 Januari 2025

Uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder op een parlementaire vraag van Groen-fractieleider Bogdan Vanden Berghe blijkt dat de busvloot van De Lijn een ernstige veroudering kent, en Antwerpen is hierbij een van de zwaarst getroffen provincies.
Maar liefst 37% van de bussen ouder dan 20 jaar rijdt in de stad en omgeving. Dit legt niet alleen een hypotheek op de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer, maar kan ook de veiligheid van reizigers en andere weggebruikers in gevaar brengen.
Het recente incident in Veldegem, waarbij een 19 jaar oude bus met meer dan een miljoen kilometer op de teller op de sporen tot stilstand kwam en slechts nipt een tragedie kon worden voorkomen, illustreert schrijnend hoe groot de risico’s zijn. In Antwerpen zijn soortgelijke situaties helaas verre van ondenkbaar.
Een miljoen kilometer!
Volgens de cijfers van de minister hebben bussen ouder dan 20 jaar gemiddeld 986.222 kilometer gereden. Ook in de categorie van 15 tot 20 jaar is de gemiddelde kilometerstand met meer dan 900.000 bijzonder hoog. Deze voertuigen zijn duidelijk aan het einde van hun levensduur, maar blijven door een gebrek aan vervanging op de weg. “Het is onaanvaardbaar dat we in een grootstedelijke regio als Antwerpen met dergelijke verouderde voertuigen worden opgescheept. Onze inwoners hebben recht op veilig, betrouwbaar en modern openbaar vervoer,” aldus Vanden Berghe.
Onvoldoende vernieuwing ondanks beloftes
De minister verwijst naar de geplande investeringen van 400 miljoen euro om de busvloot te vergroenen en te vernieuwen. Hoewel dit een positieve stap is, blijft de vraag hoe snel en effectief deze middelen ingezet zullen worden in Antwerpen. Elektrische bussen worden immers alleen ingezet op locaties met de nodige laadinfrastructuur, waardoor de nieuwste bussen niet noodzakelijk zullen verschijnen in de Antwerpse straten.
Dringend actie nodig
De verouderde vloot omvat niet alleen veiligheidsrisico’s, maar leidt ook tot frequente technische pannes en geschrapte ritten. Dit is nefast voor de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer en ontmoedigt het gebruik ervan. “Hoe kan Antwerpen zijn mobiliteitsuitdagingen aanpakken als het openbaar vervoer niet mee evolueert met de noden van de stad?,” stelt Vanden Berghe. "De inwoners van Antwerpen verdienen veilig en betrouwbaar openbaar vervoer dat inspeelt op de toekomst, niet op het verleden."
Foto: Adobe Stock Licence