Antwerpse fietsers zien weinig beterschap in beleid Kennis

15 Februari 2022

Antwerpse fietsers zien weinig beterschap in beleid Kennis

"Dit rapport is dus een stevige wake-up call dat het beter moet."

Net zoals vorig jaar krijgt Antwerpen een buis van de Antwerpse fietser in het nieuwe rapport van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond. “Dit nieuwe fietsrapport is een doorslagje van vorig jaar”, stelt gemeenteraadslid Niel Staes (Groen) vast. “En toont vooral dat de fietser in Antwerpen weinig beterschap ziet in het beleid van Koen Kennis.”

In Vlaanderen wordt Antwerpen wederom weg gedemarreerd door andere centrumsteden. Terwijl Mechelen, Genk en Leuven strijden voor de medailles, fietst Antwerpen dit jaar eenzaam achteraan in de categorie ‘Grote steden’. “Deze bevraging houdt de vinger aan de pols van de fietsende Antwerpenaar. Net daarom is het voor Groen zo’n belangrijke barometer”, gaat Staes verder. “Antwerpen pocht graag met haar positie op internationale rankings, maar vergeet te luisteren naar haar eigen bewoners. Die blijven bijzonder kritisch en verwachten meer van ’t stad. En terecht. Dit rapport is dus een stevige wake-up call dat het beter moet."

Voor Groen zijn twee scores in het rapport bijzonder zorgwekkend. Enerzijds is er de 2,1 op 5 die dit bestuur krijgt voor het beleid rond veilige straten voor kinderen om naar school te fietsen. “Je kinderen ‘s ochtends alleen op pad sturen, of samen met hen naar school fietsen, blijft in Antwerpen een benauwende ervaring”, stelt Staes vast. “Het is goed dat dit rapport dat nog eens zwart op wit in beeld brengt. Het is immers daar dat nog bijzonder veel winst te boeken valt, want een stad is pas een fietsstad als kinderen er veilig kunnen fietsen. Zolang het stadsbestuur niet wil praten over de positie van de auto in de stad, zal de verkeersveiligheid dus ook niet verhogen.”

Anderzijds blijkt dat veel fietsers met vragen en klachten zitten, waar ze nergens mee terecht kunnen. Het is gewoon zo dat in Antwerpen vaak onveilige situaties lang aanslepen. Zelfs na zware ongevallen blijkt snel en kordaat bijsturen zelden evident. Ook de vele werfsituaties leiden in Antwerpen tot veel klachten die zelden gehoor krijgen. "Het zijn net die zaken die mensen afschrikken om voor de fiets te kiezen. Als we echt naar een stad willen die leefkwaliteit voorop stelt, dan zal de fiets daar een integraal onderdeel van worden. Voorlopig surplacen we echter in versleten denkkaders, terwijl anderen voluit keuzes durven maken", besluit Staes.