Groen Hoboken voert actie voor behoud bus 34: “Reacties waren zeer positief”
28 Februari 2026
Het hele weekend voerde de lokale Groen-groep in Hoboken actie met een deur-aan-deur- en flyeractie.
In januari lanceerde de afdeling nog een petitie als reactie op het nieuws dat buslijn 34, de enige rechtstreekse verbinding naar het UZA en het Schoonselhof vanuit Hoboken, zal wegvallen. Die behaalde intussen meer dan 500 handtekeningen. De partij besloot een stap verder te gaan en de wijken in te trekken. “De reacties van de Hobokenaren die we spraken, waren zeer positief. Echt iedereen wil bus 34 behouden,” reageert districtsschepen Betty Van Dyck (Groen).
“Het is duidelijk dat De Lijn en de Vlaamse regering de impact op de samenleving onvoldoende ingeschat hebben bij het maken van deze beslissing,” legt Van Dyck uit. “Onze inwoners worden in de wagen geduwd. Tramlijnen 2 en 4 rijden al jaren niet meer door het tekort aan onderhoud van de sporen. Met de afschaffing van buslijn 34, onze rechtstreekse verbinding vanuit Polderstad met de scholen in Wilrijk en het Universitair Ziekenhuis, raken we nog meer geïsoleerd. Dit kan echt niet door de beugel.”
Het is een krachtig signaal dat ook de Antwerpse vervoerregioraad vorige week unaniem de nieuwe besparingsplannen van De Lijn wegstemde. “Al blijven we waakzaam, want Vlaams Mobiliteitsminister Annick De Ridder van N-VA heeft duidelijk laten weten dat de besparingsplannen doorgezet worden. We blijven vanuit de Groen-fractie in het Vlaams Parlement druk zetten om juist meer te investeren in het openbaar vervoer in plaats van het verder af te breken,” aldus de districtsschepen.
Wil je je stem laten horen? Teken dan de petitie, die intussen meer dan 500 handtekeningen opleverde.