Buurt betaalt zware prijs voor slecht onderhoud en planning van tram 9

24 Oktober 2025

Buurt betaalt zware prijs voor slecht onderhoud en planning van tram 9

Groen vraagt meer inspanningen van de stad en Vlaanderen nu tram 9 verdwijnt, om de mobiliteit van bewoners te garanderen. Daarnaast wijst Groen op de late communicatie en totale improvisatie over de werken die starten op 3 november 2025 en duren tot minstens voorjaar 2027.

Dringend extra maatregelen en communicatie nodig

De afgelopen maand trok Groen de straat op en verdeelde affiches in de straten langs het traject. De actie krijgt brede steun in de buurt. Bijna duizend mensen ondertekenden ondertussen de petitie tegen het plotse verdwijnen van hun tram. Groen vraagt een snellere renovatie van de sporen tussen Berchem en Silsburg, toegankelijke haltes langs het vervangtraject én aan Berchem station, vervangbussen met een hogere frequentie tot de Groenplaats, en een korting of terugbetaling voor getroffen abonnementen.

Veel bewoners zijn bovendien nog niet op de hoogte van de werken of de omleidingen. Volgens fractieleider Bogdan Vanden Berghe is het niet verbazend dat de communicatie pas laat kwam. "Nog bij de start van de zomervakantie was er geen wolkje aan de lucht. Meer zelfs: Tram 9 werd toen nog aangekondigd als een belangrijke schakel in het minderhinderplan tijdens de sluiting van de premetro."

"Geen veilige exploitatie meer mogelijk"

Dat de tramsporen tijdelijk buiten dienst gaan voor herstellingswerken is meer dan nodig. Ook dat blijkt uit de opgevraagde gegevens. De tramsporen zijn volledig op. Het rapport toont aan dat status 'slecht tot geen veilige exploitatie meer mogelijk' is . Maar zoiets komt niet uit de lucht gevallen. De staat van de sporen wordt regelmatig opgenomen. "Een goed beleid bestaat eruit om tijdig de nodige onderhoudswerken uit te voeren." concludeert Vanden Berghe. "Maar het besparingsbeleid van de voorbije en de huidige Vlaamse regering heeft tot deze situatie geleid. Dat dit precies nu gebeurt, terwijl de premetrokokers volgend jaar dichtgaan én de Oosterweelwerken volop woeden, toont de totale improvisatie die aan de gang is."

Maar er is meer aan de hand volgens Groen. Uit meer recente antwoorden van Vlaams minister Annick De Ridder blijkt nu dat de heropstart van Tram 9 expliciet wordt gekoppeld aan de aanleg van de omstreden keerlus aan de Boekenberglei. Voor Groen is dat onbegrijpelijk, want het is algemeen geweten dat die keerlus omstreden is bij de buurt. Er loopt bovendien nog een juridische procedure tegen de aanleg. "De buurt langer dan nodig zonder tram zetten door de koppeling aan de keerlus," gaat Vanden Berghe verder. "is doorzichtig een-tweetje tussen Kennis en De Ridder."

Enkel een vervangbus biedt onvoldoende alternatief

Er komt een vervangbus voor het traject Berchem station en Silsburg maar Groen stelt zich grote vragen bij de toegankelijkheid en capaciteit van deze bus. Daar waar de tram vrije bedding heeft, is het onmogelijk om met een rolstoel of een kinderwagen op een vervangbus te stappen. “Voor duizenden Antwerpenaren betekent dit simpelweg: langer onderweg zijn, meer onzekerheid over de reistijd of er gewoonweg niet geraken. Het zijn opnieuw de reizigers die rekenen op, of bewust kiezen voor, het openbaar vervoer die de prijs betalen,” besluit Vanden Berghe.

Uit de reacties op de petitie blijkt hoe groot de ongerustheid is, want vele ondertekenaars lieten ook weten op welke manier het verdwijnen van Tram 9 hen raakt. Hieronder een greep uit die reacties op onze petitie:

Ward schrijft dat vooral zijn kinderen getroffen worden en dat de bereikbaarheid van school en Berchem station sterk vermindert. Leo vraagt zich af hoe het in godsnaam mogelijk is dat overal tegelijk wordt gewerkt en niemand dit nog lijkt te coördineren. Muhiba zegt dat ze nog moeilijker op haar werk geraakt en vroeger moet vertrekken om op tijd te zijn. Luna getuigt dat ze geen vervoer meer heeft naar haar werk en dat vervangbussen regelmatig uitvalt. Fati zegt dat ze het werk en de school van haar kinderen moeilijk kan combineren omdat alles dubbel zo lang duurt. Hanne vertelt dat ze niet meer vlot naar haar werk of naar haar ouders geraakt, omdat de tram haar enige goede verbinding was. En Monica klaagt dat ze nu de stad niet meer in kan omdat een bus voor haar niet toegankelijk genoeg is.