Dit stadsbestuur stopt de verfietsing om plaats te maken voor de auto

18 April 2014

Schepen voor Mobiliteit Koen Kennis stelde de voorlopige versie van het Antwerps mobiliteitsplan voor aan de pers. Een eerste blik op dit mobiliteitsplan leert ons dat dit stadsbestuur de verdere verfietsing stop zet om plaats te maken voor autogebruikers van buiten de stad. Dit stadsbestuur wil voor elk wat wils: én auto's én openbaar vervoer én fietsers én voetgangers. Dat klinkt goed, maar de ervaring leert dat een efficiënt mobiliteitsbeleid keuzes maakt, en radicaal inzet op duurzaam vervoer. Als we dat nu niet doen, staat Antwerpen over vijf jaar nog even stil als nu.  Terwijl grote steden als Kopenhagen en Amsterdam - en in eigen land Gent - volop inzetten op die duurzame mobiliteit en een doorgedreven verfietsing, draait Antwerpen de klok terug. De WHO stelde deze week nog dat de steden van de 21ste eeuw inzetten op de fiets. Dat zorgt voor meer gezondheid en meer werkgelegenheid. Het Antwerps stadsbestuur kiest daarentegen voor meer parkeerplaatsen in de binnenstad. Dat betekent meer auto's en dus minder verkeersveiligheid, terwijl het in Antwerpen op vlak van verkeersveiligheid al triest is gesteld.

 

De afgelopen legislatuur is het aantal verkeersslachtoffers in Antwerpen niet gedaald.  In 2012 waren maar liefst 365 voetgangers en 613 fietsers slachtoffer van een verkeersongeval. De helft van de dodelijke verkeersslachtoffers zijn voetgangers.  Dat is geen goede zaak.

 

Het eerst wapenfeit van schepen Kennis in het begin van de legislatuur was het schrappen van het nieuwe fietspad op de Generaal Lemanstraat. De tram werd onder druk van het NVA-bestuur niet doorgetrokken naar Ekeren. Benieuwd wat dit beleid met de verkeersveiligheid gaat doen, en met het aantal Antwerpenaren dat met plezier met de tram, met de fiets of te voet gaat.

 

Marij Preneel (Groen)

 Districtsburgemeester Borgerhout