Elke week 25 fietsers gewond: Groen vraagt koerswijziging

19 Mei 2025

Elke week 25 fietsers gewond: Groen vraagt koerswijziging

Het verkeersveiligheidsrapport werd zonet voorgesteld aan de Antwerpse raadsleden. Voor Groen is het verdict vrij helder. Antwerpen is er de voorbije tien jaar niet verkeersveiliger op geworden.

Antwerpen, 19 mei 2025 Het verkeersveiligheidsrapport werd zonet voorgesteld aan de Antwerpse raadsleden. Voor Groen is het verdict vrij helder. Antwerpen is er de voorbije tien jaar niet verkeersveiliger op geworden. Het aantal verkeersongevallen is sinds corona opnieuw in stijgende lijn, en vooral voetgangers, fietsers en steppers zijn daar het slachtoffer van. Groen eist een doortastend actieplan van het stadsbestuur.

"Het is bitter om vast te stellen: wie zich actief en duurzaam verplaatst, betaalt daar in deze stad nog altijd een zware prijs voor," zegt Groen-fractieleider Bogdan Vanden Berghe. "In 2024 vielen 61% van alle verkeersslachtoffers onder voetgangers, fietsers of steppers. Dat is een structureel probleem waarop het beleid van Kennis na twaalf jaar nog steeds geen antwoord heeft."

In tien jaar tijd steeg het totale aantal verkeersslachtoffers in Antwerpen van 2.288 (2014) naar 2.642 (2024). Bij de actieve weggebruikers is de stijging nog forser: van 1.072 in 2013 naar 1.642 vorig jaar, een toename van 48%. Vooral fietsers zijn kwetsbaar: zij maakten in 2024 maar liefst 45% van alle slachtoffers uit (1.288 in totaal).

"Dat zijn geen cijfers waarmee je mensen verleidt om te fietsen. Veilig verkeer is geen randvoorwaarde, het is een basisvoorwaarde," stelt Vanden Berghe. " Elke week raken 25 fietsers gewond op de Antwerpse wegen. Dat er dodelijke ongevallen gebeuren op onze fietspaden, toont aan dat de infrastructuur op haar limieten botst."

De stad verwijst in haar communicatie naar de Vlaamse doelstelling om tegen 2025 25% minder dodelijke en zwaargewonde fietsers te hebben dan in 2019, en 50% minder tegen 2030. "We zitten helemaal niet op schema daarvoor," merkt Vanden Berghe op. "Groen stelt vast dat er voorlopig geen concreet actieplan of heldere visie voorligt om die doelstelling effectief te halen."

Groen ziet vijf duidelijke prioriteiten:

  1. Geef de verkeerspolitie een volwaardig personeelskader en laat hen bindende adviezen formuleren.

  2. Pak zwarte punten en kruispunten met conflicten doortastend aan.

  3. Voer venstertijden in voor vrachtverkeer, zodat tijdens de ochtendspits minder conflicten zijn met zwaar verkeer.

  4. Evalueer bestaande maatregelen en infrastructuur zonder taboes: wat werkte, wat niet?

  5. Veranker verkeersveiligheid bij de politie met voldoende middelen en personeel voor handhaving.