Groen Antwerpen presenteert mobiliteitsplan "Maak van Antwerpen een echte wandel- en fietsstad"
20 Augustus 2024
Groen Antwerpen stelt vandaag zijn nieuwe mobiliteitsplan voor op een kruispunt waar bijna dag op dag drie jaar geleden twee zusjes tragisch om het leven kwamen bij een zwaar ongeval met een vrachtwagen. Bogdan Vanden Berghe, Groen-lijsttrekker: “Op dit kruispunt is na drie jaar nog niets verbeterd aan de verkeersveiligheid. Dat is het bewijs van het non-beleid van schepen Koen Kennis. Na 12 twaalf jaar stilstand mag hij zichzelf stilaan kronen tot schepen van immobiliteit," aldus Vanden Berghe.
De groenen stellen hun plan voor op het Verdraagzaamheidsplein aan de Lange Leemstraat: een complex kruispunt met 6 armen, in een woonbuurt genaamd 'Klein Antwerpen'. Vanden Berghe: "Alles wat we voor dit kruispunt en voor deze buurt willen doen, willen we eigenlijk voor heel Antwerpen doen. De verkeersveiligheid en leefkwaliteit verbeteren staat voorop."
Zo wil Groen de stad onderverdelen in verschillende leefbuurten en de buurt 'Klein Antwerpen' is daar een voorbeeld van. Vanden Berghe: "In een leefbuurt is alles op 15 minuten bereikbaar te voet of met de fiets. Alles is er op wandelafstand. Kinderen kunnen veilig te voet of met de fiets naar school, en ouderen gaan zonder zorgen te voet naar de winkel. En als je wat verder moet zijn, geraak je met de tram of bus op een kwartiertje vlot op je bestemming.” Hierdoor weren we sluipverkeer en zwaar verkeer uit de leefbuurten. Bewoners of bestemmingsverkeer raken via slimme lussen wel op hun bestemming. Dankzij de circulatiemaatregelen creëren we meer ruimte om te spelen, elkaar te ontmoeten, te ontspannen, te rusten of te sporten.
Nul verkeersdoden tegen 2030
Verkeersveiligheid is topprioriteit voor de groenen. "Het aantal slachtoffers onder voetgangers, fietsers en steppers is sinds 2013 met 48% gestegen. Dat is
onaanvaardbaar," zegt Vanden Berghe. "Ons doel is nul verkeersdoden tegen 2030 en een drastische vermindering van het aantal fietsongevallen," zegt Vanden Berghe. " Groen pleit voor een onmiddellijke uitbreiding van de zone 30 naar volledige leefbuurten en wil alle kruispunten conflictvrij maken. Daarnaast willen we dat vrachtverkeer uit de woonbuurten blijft tijdens de schooluren.
Meer en snellere trams en bussen
"Momenteel rijden bovengrondse trams gemiddeld amper 13km/u. Openbaar vervoer moet sneller en eiciënter," aldus Vanden Berghe. Groen wil de gemiddelde snelheid verhogen naar 25 km/u. "Een tram of bus mag nooit voor rood of in de file staan." Daarnaast pleiten we voor een sterke uitbreiding van het openbaar vervoer.
Jongeren en senioren rijden voor 1 euro per maand met tram en bus
"Mobiliteit moet toegankelijk zijn voor iedereen," benadrukt Vanden Berghe. "Daarom willen we dat jongeren en senioren, zoals in Brussel, voor 12 euro een jaar lang met de tram en bus kunnen rijden.". De partij wil ook sociale tarieven invoeren voor deelmobiliteit zoals voor de Antwerpse velo’s en deelwagens. "Niemand mag worden buitengesloten van duurzaam vervoer."
Meer fietsers, meer voetgangers
Met dit mobiliteitsplan wil Groen Antwerpen vloer en veiliger verkeer en tegelijkertijd de leefkwaliteit in de stad drastisch verhogen. Tegen 2030 willen we minstens 50% van de verplaatsingen met de fiets en minstens 10% te voet. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vandaag.
DOWNLOAD HIER HET PERSDOSSIER OVER HET MOBILITEITSPLAN VAN GROEN ANTWERPEN