"In Hoboken word je vandaag al in de wagen geduwd omdat trams 2 en 4 al jaren niet meer tot de Kioskplaats en Lelieplaats rijden. Het enige wat we nog hebben, is tram 10 en enkele buslijnen. Nu wordt buslijn 34 afgeschaft, waardoor de enige rechtstreekse verbinding naar het UZA vanuit Hoboken wegvalt. Dit raakt onze inwoners hard," reageert Van Dyck.
De timing het zoveelste besparingsplan van De Lijn is cynisch. "Begin deze week stemde de Hobokense districtsraad nog unaniem voor een motie die pleit voor het behoud van trams 2 en 4," zegt Brend Van Ransbeeck, fractieleider in de districtsraad voor Groen. "Ik heb daar herhaald wat ik vorige maand ook zei, namelijk dat openbaar vervoer voor ons een strijdpunt zal blijven. De Lelieplaats en Kioskplaats, het kloppende hart van Hoboken, zijn al jaren onbereikbaar omdat de trams er niet naar toe rijden. Mensen worden in de wagen geduwd. Dat zal er nu niet op verbeteren."
Districtsschepen Betty Van Dyck vult verder aan. "Concreet bedient deze buslijn het crematorium van het Schoonselhof en het Universitair Ziekenhuis. Om vanaf de huidige eindhalte naar het UZA te gaan moet je nu dus bus 13 nemen, overstappen op bus 33 en dan nog eens overstappen op bus 17. Deze verplaatsing is weinig betrouwbaar, want als je een aansluiting mist, verlies je erg veel tijd. Bovendien wordt het crematorium enkel bediend met een flexbus. Het is triestig dat Hoboken opnieuw getroffen wordt door De Lijn, ons district wordt verder geïsoleerd. Als we zo blijven verdergaan, kunnen we de modal shift op onze buik schrijven."
De Hobokense Groen-afdeling organiseert een petitie en overweegt een motie in te dienen op de districtsraad.