Groen klaagt brutale afbouw van stedelijke dienstverlening aan

20 April 2022

Groen klaagt brutale afbouw van stedelijke dienstverlening aan

"Dit is een platte besparing en een niet mis te verstane achteruitgang van de stedelijke dienstverlening. Een echte schande."

Antwerpen, 20 april 2022 – De stedelijke dienstverlening in Antwerpen wordt brutaal afgebouwd. Vanaf 1 december wil de stad overschakelen op vier ‘regio-loketten’ (Deurne, Merksem, Antwerpen, Wilrijk), zes stadsloketten met heel beperkte openingsuren (BeZaLi, Ekeren, Borgerhout, Hoboken, Antwerpen LO, Berchem), en een aantal onbemande contactpunten.

Niel Staes (Groen): ‘Antwerpenaren krijgen een slechtere dienstverlening, die zich steeds verder van de bewoner bevindt. We zullen allemaal langer moeten wachten voor een afspraak, en we zullen ons allemaal ook nog verder moeten verplaatsen. Dit is een platte besparing en een niet mis te verstane achteruitgang van de stedelijke dienstverlening. Een echte schande.’

In april 2021 vroeg Staes de cijfers van het aantal bezoekers aan de loketten. In 2019 (vóór corona) kregen alle stadsloketten samen zo’n 445 000 bezoekers (afspraak + vrije inloop) over de vloer.

Borgerhout, één van de plekken die vanaf 1 december moet terugplooien op minimale dienstverlening, kreeg zo’n 53.500 bezoekers in 2019. In het nieuwe systeem zullen de loketten in Borgerhout gemiddeld 9 dagen per maand open zijn, nu zijn dat er 18. Dat betekent dat zo’n 26.000 bezoekers verplicht worden om naar Deurne of naar Harmonie te gaan. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er in de loketten op dit moment minder volk over de vloer komt dan in 2019. In Borgerhout merkt Groen dat sinds de verhuizing van het stadsloket Antwerpen naar Harmonie bewoners van Antwerpen-Noord en Zurenborg nog meer gericht zijn op het stadsloket Borgerhout. Logisch, want dat is het dichtstbijzijnde loket voor ruim 60.000 Antwerpenaren.

Borgerhouts districtsburgemeester Marij Preneel: Over de contactpunten is niet nagedacht. Het stadsbestuur wil contactpunten voor inwoners die thuis geen computer of printer hebben. Maar er is geen extra personeel voorzien om te helpen. De groep die geen computer thuis heeft, is meestal niet digitaal vaardig en/of spreekt onvoldoende Nederlands. Onbemande contactpunten gaan het probleem van de gebrekkige dienstverlening niet oplossen. De dienstverlening aan het loket wordt doorgeschoven naar andere stadsdiensten of organisaties die daar geen extra mensen of middelen voor krijgen.’

Volgens Groen blijft men mordicus gaan voor digitaal, wat zeker handig is en een goede aanvulling op de dienstverlening kan zijn. Maar met deze nieuwe aanpassingen is het evenwicht helemaal zoek. Dit zijn geen klantgedreven beslissingen meer.

Staes besluit: ‘Dit treft elke Antwerpenaar. Waar stopt deze afbouw van publieke dienstverlening? Is de volgende stap de sluiting van de zes overgebleven stadsloketten?’