Groen vraagt alternatief voor premetrotoegang op Willibrordusplein
16 April 2025

“Je gaat een druk gebruikt buurtplein toch niet inperken voor de goedkoopste oplossing?”— Bogdan Vanden Berghe
Het Antwerpse stadsbestuur gaf zopas een positief advies aan De Lijn voor de aanleg van een tweede toegang tot het premetrostation Willibrordus, pal op het Willibrordusplein. Dat betekent dat de plannen opnieuw een stap dichter bij uitvoering staan. Groen Antwerpen betreurt deze keuze. We steunen de buurtgroepen die al lange tijd pleiten voor een alternatief dat beter rekening houdt met de leefbaarheid van de wijk.
Volgens de plannen van De Lijn krijgt het station twee toegangen: één in de Kerkstraat en één op het plein. De toegang op het Willibrordusplein zou ongeveer 50 m² innemen, wat volgens buurtbewoners leidt tot een verlies van bruikbare openbare ruimte. Vooral lokale initiatieven zoals het jaarlijkse buurtfestival Kerkstraat Plage dreigen hierdoor in de verdrukking te komen.
Tijdens het openbaar onderzoek werden verschillende bezorgdheden geuit. Die hadden onder meer betrekking op:
-
het verlies van open ruimte in een dichtbebouwde wijk;
-
de impact op het zicht op de Sint-Willibrorduskerk, een beschermd monument;
-
het verdwijnen van ruimte voor evenementen;
-
het ontbreken van een integraal plan voor het plein en zijn heraanleg;
-
het feit dat alternatieven, zoals een toegang in de Lovelingstraat, niet verder onderzocht werden.
Het stadsbestuur verdedigt de inplanting op het plein vanuit het perspectief van veiligheid en sociale controle. Een toegang dichter bij woningen in een zijstraat wordt als minder wenselijk beschouwd.
Groen betreurt dat deze verzuchtingen grotendeels als ongegrond werden bestempeld. Volgens ons zijn er haalbare alternatieven die het plein en zijn functies beter vrijwaren. Dat die keuze iets duurder is, mag geen reden zijn om de leefkwaliteit van de buurt op het spel te zetten.
Volgende week zal Groen in de gemeenteraad aan schepen Kennis vragen hoe hij het verdere verloop van dit dossier ziet. De premetro moet open vóór de werken aan de premetrotunnels starten in 2026. We onderschrijven het belang van een goed functionerende premetro, maar pleiten ervoor om dit in overleg met de buurt op een doordachte manier te realiseren.