Groen vraagt District Deurne te zoeken naar alternatieven voor Stampe Fly In

17 Mei 2024

Deurne

Groen vraagt District Deurne te zoeken naar alternatieven voor Stampe Fly In

Past een luchtshow (nog) wel in een woonwijk? Na 30 jaar Fly In verwacht je van een overheid een duurzaam en ambitieus antwoord.

Groen Deurne vraagt het districtscollege om te zoeken naar alternatieven voor de Stampe Fly In. Met een ondersteuning van €100.000 deze legislatuur vinden wij het gepast om eens stil te staan of we dit stukje luchtvaarterfgoed, dat onvermijdelijk met ons district verbonden is, niet een meer duurzame invulling kunnen geven.

Want hoe vermakelijk zo'n vliegshow voor enkelen is, gaat zo’n vliegshow gepaard met een behoorlijke milieu-impact, is de (parkeer- en verkeer)overlast voor buurtbewoners niet gering en mogen we niet lichtzinnig doen over veiligheid. Hoewel luchtvaartshows grote menigten trekken en vaak als veilig worden beschouwd, zijn ongelukken niet ongewoon. Dat bewijst de lange lijst aan incidenten.

Het risico op ongelukken, hoe klein ook, is niet acceptabel dicht bij onze huizen, scholen en recreatieplekken.

Meer dan Fly In

We mogen ook niet vergeten dat de Stampe Fly In meer is dan de naam doet vermoeden. Een Fly In is een burgerluchtvaartmeeting waarbij reguliere vliegactiviteiten, zoals opstijgen, landen en taxiën plaatsvinden, eventueel in combinatie met een statische show op de grond. Maar tijdens de Stampe Fly In wordt er ook gevlogen in formatie en vindt er acrobatie plaats. Het zijn deze elementen die het gevaarlijk maken en het is zeer ongepast dat dit 5 dagen boven onze woonwijken plaatsvindt.

Het is niet omdat het al ruim 30 jaar plaatsvindt, dat alles zo moet blijven zoals het is. Deurne, als subsidiërende overheid, kan daarin sturen en wij vragen daarom met een open blik te kijken hoe we het Deurnese industriële en culturele erfgoed op een duurzame manier over te kunnen blijven brengen. Met de 100.000 euro kan er veel en kunnen we het Stampe en Vertongenmuseum en onze luchtvaartgeschiedenis écht op de kaart zetten.

Om een paar internationale voorbeelden te geven:

1) Spreek met het museum af om de Fly In niet jaarlijks, maar bijvoorbeeld om de 5 jaar te organiseren, zoals de Sail In in Amsterdam. Dit zal de milieuschade al aanzienlijk inperken. Shuttlediensten naar P&R’s beperkt de overlast in onze buurten.

2) Het Smithsonian National Air and Space Museum in de VS biedt een augmented reality-app aan die de bezoekers door het museum leidt en de beleving vergroot. Werk hiervoor samen met Vlaamse technologiebedrijven en universiteiten.

3) Het Royal Air Force Museum in Londen houdt regelmatig lezingen en workshops die de technologische en historische aspecten van vliegtuigen belichten. Deze sessies trekken zowel academici als enthousiastelingen aan. Gebruik een deel van het budget voor het opzetten van een digitaal platform voor online evenementen en het compenseren van sprekers.

4) Het Deutsches Museum in München gebruikt mobiele tentoonstellingen om wetenschappelijke en technologische concepten naar scholen te brengen. Educatieve inhoud verspreidt zo buiten de museummuren. Investeer in de ontwikkeling van draagbare tentoonstellingskits en educatief materiaal; dit kan perfect in combinatie met modelvliegtuigen.

Onze plicht om vooruit te kijken

Met oog op de klimaatverandering, de plicht in het voorzien van een gezonde leefomgeving, en de veiligheid, moeten we onze verantwoordelijkheid opnemen en anders durven omgaan met evenementen, zoals Stampe Fly In.

Wij vragen daarom van het Deurnese districtscollege proactief beleid te voeren en als gemeenschap prioriteit geven aan onze gezondheid, veiligheid en het welzijn boven kortstondig vermaak. We vragen de subsidievoorwaarden aan te passen en samen met het museum en hogere overheden naar een alternatieve, duurzame, invulling te zoeken.

We betreuren het dat Groen in deze visie alleen blijkt te staan. Volgens de N-VA moeten we de CO2-uitstoot, milieuschade en luchtvervuiling maar voor lief nemen. En er is in 30 jaar niets gebeurd, dus het zou het in hun ogen onterecht zijn om de kaart van de veiligheid te trekken.

Opmerkelijke reactie, zo stelde onze fractieleider Mathijs Post: was het niet de N-VA die onder het mom van veiligheid 100-tal bomen laat rooien en klakkeloos de adviezen van de brandweer volgt? En noemen ze dat in dezelfde adem “moedig en verantwoording nemen”. Voor ons is het beleid-maken alleszins ver te zoeken en blijft het college doof voor onze vragen om ons vliegend erfgoed op alternatieve wijze in de verf te zetten.