Groen vraagt structurele maatregelen om autosnelheid in zone 30 te doen respecteren
23 September 2024
"Pas als elk kind veilig naar school kan wandelen of fietsen, is het werk gedaan."
Groen vraagt structurele maatregelen om autosnelheid in zone 30 te doen respecteren
"De voorbije jaren werd zone 30 in Antwerpen fors uitgebreid, evenals de handhaving, maar toch wordt er nog steeds veel te hard gereden in onze woonwijken. Het heil kan niet alleen gezocht worden in boetes. Als we duurzaam de snelheid in woonwijken omlaag willen halen, dan moet de infrastructuur aangepast worden", zegt Groen-lijsttrekker Bogdan Vanden Berghe. De partij pleit voor meer structurele maatregelen om de snelheid in Antwerpse woonwijken omlaag te halen zoals slimme circulatiemaatregelen, (gedeeltelijke) heraanleg van straten en het omvormen van woonstraten tot woonerven en tuinstraten. "3,5 gewonde fietsers per dag vraagt om een meer doordacht mobiliteitsbeleid," voegt Vanden Berghe toe.
Voor de partij zijn verkeersboetes geen doel op zich, het doel is om de snelheid in de Antwerpse wijken daadwerkelijk omlaag te halen, de straten aangenamer en verkeersveiliger te maken en ze zo terug te geven aan de mensen. Derde op de lijst Ilse Van Dienderen: "Groen wil van Antwerpen een stad maken waar de levenskwaliteit van bewoners centraal staat. Gewoon boetes uitdelen, kan niet het doel zijn. Publieke ruimte is eerst en vooral verblijfsruimte, geen ruimte om verkeer door te jagen."
De partij hekelt daarmee het mobiliteitsbeleid van het huidige bestuur. Van Dienderen: "Het stadsbestuur voerde zes jaar geleden in veel straten een zone 30 in, door borden te zetten en stickers op de grond te plakken. Maar dat is slechts een schaamlapje voor een laf mobiliteitsbeleid dat geen duidelijke keuze durft te maken voor meer verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers, en al zeker niet één in het belang van de gezondheid en verkeersveiligheid van de Antwerpenaar".
Groen wil een radicaal ander mobiliteitsbeleid dat de ambitie heeft om de snelheid in woonwijken écht naar omlaag te halen. Vanden Berghe: "Eerste opdracht is om circulatiemaatregelen te nemen, waardoor sluipverkeer door woonstraten niet meer mogelijk is, maar bewoners of bestemmingsverkeer via slimme lussen wel op hun bestemming geraken. Doorgaand verkeer blijft op de hoofdassen. Daarnaast leggen we onze straten zo aan dat je er simpelweg niet te snel kán rijden. Dat kan door eenvoudige maatregelen zoals bijvoorbeeld wegversmallingen en as-verschuivingen. Maar bovenal wil Groen bij heraanleg van woonstraten consequent kiezen voor woonerven en tuinstraten. Dankzij deze maatregelen zullen onze woonstraten rustiger worden, zal de snelheid in onze woonstraten vanzelf verlagen, creëren we meer ruimte om elkaar te ontmoeten, te ontspannen, te rusten of te sporten. Zo geven we de publieke ruimte terug aan de Antwerpenaar en zal iedereen zich veilig te voet of met de fiets kunnen verplaatsen. Tot slot willen we ook de zone 30 verder uitbreiden zoals bvb in de Pothoekstraat/Kerkstraat in Antwerpen/Borgerhout en de Louisalei in Hoboken."
Groen pleit voor een stad op kindermaat: wat veilig is voor kinderen, is veilig voor alle Antwerpenaren. Als ieder kind veilig naar school of speelplein kan wandelen of fietsen, is onze missie geslaagd.
Groen Antwerpen zal deze week campagne voeren in verschillende Antwerpse straten om te pleiten voor een beleid dat echt zorgt dat er maximaal 30 km/uur in de woonwijken kan gereden worden.