Groen wil eerste waterbussen over Albertkanaal
22 Maart 2016
dringt erbij
Groen Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) op aan om de eerste waterbussen te laten varen op het Albertkanaal in plaats van op de Schelde. Het traject Albertkanaal (vanaf Wijnegem) via het nieuwe havenhuis naar de havendokken heeft meerdere voordelen en biedt een grote kans om de verkeersknoop in en rond Antwerpen op te lossen", zegt fractieleider Wouter Van Besien. Van Peel zegt dat hij deze route onderzoekt.
Eind oktober kondigde schepen Van Peel aan dertig miljoen euro vrij te maken voor het inzetten van vijf tot zes waterbussen in de Antwerpse haven. In het proefproject dat nog dit jaar van start zou gaan, schuift het Antwerpse Havenbedrijf drie trajecten naar voor. Die lopen allemaal over de Schelde, van Hemiksem tot Lillo, met stopplaatsen op de linker- en rechteroever. "Wij geloven sterk in het project van de waterbussen als alternatieve vorm van openbaar vervoer", zegt Groen-fractieleider Wouter Van Besien. "We willen daarom dat dit nieuwe systeem vanaf dag één optimaal werkt. Ik stel het nut van de routes over de Schelde niet in vraag, maar volgens ons is het veel slimmer om te starten op het Albertkanaal en de havendokken zelf."
Groen denkt aan een route vanuit Wijnegem via het nieuwe havenhuis tot aan de havendokken. Van Besien: "Het noorden van Antwerpen wordt de komende jaren één grote bouwwerf, met alle verkeersellende van dien. Een traject via de havendokken biedt de mogelijkheid om met de waterbus in het midden van de haven toe te komen en langs twee kanten af te stappen. De nieuwe tramverbinding op het Eilandje komt tot aan het nieuwe havenhuis. Die locatie kan een heel interessant knooppunt voor waterbus-tram-fiets worden." Volgens Van Besien zijn er nog voordelen. "Op het Albertkanaal en in de dokken zijn er geen getijden en een traject over het Albertkanaal passeert geen enkele sluis. Dit maakt deze route een stuk makkelijker bevaarbaar. Bovendien is het traject naar de havendokken een ideale manier om de haven van binnenuit te bezoeken. Dat is belangrijk om onze haven te promoten bij binnen- en buitenlandse toeristen. Zeker nu de Flandria verdwijnt."
De fractieleider van Groen benadrukt het belang van de komst van de waterbussen. "Op dit moment werken er meer dan 60.000 mensen in de haven. Ongeveer 80% daarvan komt met de wagen. Slechts 6 procent neemt de fiets. Nochtans is de haven een ideaal fietsgebied. Door het fietsnetwerk in de haven verder uit te bouwen en goede aansluitingen te voorzien tussen de fietsroutes en de op- en afstapplaatsen van de waterbussen, kunnen we het enorme potentieel aan fietsers aansporen om de overstap richting fiets en openbaar vervoer te maken. Mensen zijn de files beu, we moeten hen de kans geven om zich op een comfortabele manier te verplaatsen met andere vervoersmiddelen dan de wagen."