Opnieuw stijgt de uitstoot aan broeikasgassen van het verkeer in Antwerpen.
24 September 2024
"Dit mobiliteitsbeleid moet dringend anders. Turbo nodig op openbaar vervoer en afstappen van fossiele brandstoffen voor de stedelijke vloot"
Antwerpen, 20/9/2024 - Groen Antwerpen analyseert de emissie-inventaris die het college vandaag goedkeurde. Deze toont een licht daling in de emissies t.o.v. 2021 die vooral te danken is aan lagere energieverbruiken tijdens de energiecrisis in 2022. Het rapport kleurt echter rood op andere indicatoren, wat toont dat de daling mogelijks tijdelijk is.
Opnieuw stellen we vast dat het mobiliteitsbeleid de achilleshiel vormt van het stedelijke klimaatbeleid. De stad legt erg daar slechte cijfers neer voor 2022: de uitstoot van CO2 is t.o.v. 2021 met 8,1% gestegen, terwijl die uiteraard moest dalen. Zoals voorspelt is de daling tijdens Corona volledig weg en trekt het verkeer opnieuw aan. Ook t.o.v. het referentiejaar 2005 stijgt de uitstoot van broeikasgassen van het verkeer met 13,1%, terwijl het uiteraard de bedoeling is dat deze uitstoot daalt. Dat is immers afgesproken in de Burgemeestersconvenant die de stad afsloot. De daling die er t.g.v. COVID in 2020 optrad is dus helemaal afgevlakt en er wordt opnieuw een stijging genoteerd.
Gemeenteraadslid Ilse van Dienderen (Groen): "Het stedelijke beleid faalt schromelijk om wagens van de weg weg te houden. We hebben sjieke park en rides die leeg staan, het openbaar vervoer is afgewouwd, er wordt opnieuw meer met de auto gereden. En vanuit de stad wordt hier hoegenaamd geen beleid rond gevoerd. We stellen ook vast dat het aandeel binnenvaart daalt. Dus van een shift van vrachtwagen naar scheepvaart is ook geen sprake.".
Nog een opvallende vaststelling: de stedelijke vloot vergroent niet. "Opnieuw een falen van dit stadsbestuur. Dit heeft ze helemaal zelf in de hand. Inzetten op alternatieven voor de wagen - cargo bikes bv. - gebeurt niet. Inzetten om zero emission voertuigen gebeurt eveneens veel te weinig. Er schijnt bij dit bestuur helemaal geen klimaaturgentie te leven. Terwijl Oost-Europa onder water loopt, we de heetste zomer ooit achter de rug hebben, bosbranden Europa hebben geteisterd, blijft het bij de stad business as usual. Onbegrijpelijk." aldus Ilse van Dienderen.
"We moeten Antwerpen in een andere plooi leggen. Zoveel is duidelijk. Dit mobiliteitsbeleid slaagt er niet in om ons van onze autoverslaving af te helpen. We willen een dringende investering in het openbaar vervoer: meer trams, meer elektrische bussen, goeie treinverbindingen, en dit allemaal ook in de late uurtjes. Antwerpen verdient beter. De Antwerpenaar heeft de shift naar de fiets ingezet. Het is het beleid dat niet spoort." zo zegt Bogdan Vanden Berghe.