Plannen nieuwe verkeerswisselaar tussen Turnhoutsebaan en Sportpaleis (Hollandse Knoop) bedreigen levenskwaliteit tienduizenden Antwerpenaren

22 Mei 2015

Na analyse van de plannen van de Vlaamse regering voor de inrichting van de Hollandse Knoop, de nieuwe verkeerswisselaar tussen de Turnhoutsebaan te Borgerhout en het Sportpaleis, komt Groen tot vier grote vaststellingen: het aantal nieuwe baanvakken stijgt explosief, fietsers en voetgangers zullen geconfronteerd worden met levensgevaarlijke situaties, de beloofde 'diepliggende' sleuf is eigenlijk een bovengrondse sleuf, en tal van kosten worden doorgesluisd naar de stad en de districten. De Antwerpenaren zijn zich hiervan nog veel te weinig bewust.  Daarom organiseert Groen twee infoavonden om deze belangrijke bevindingen te delen met de buurtbewoners en hen de kans geven om dmv bezwaarschriften verzet aan te tekenen.   "De Vlaamse regering is absoluut niet transparant in wat ze vrijgeeft over de nieuwe verkeerswisselaar die ze plant tussen de Turnhoutsebaan en het Sportpaleis," stelt Antwerps gemeenteraadslid Wouter Van Besien (Groen) nadat hij zelf met veel moeite het materiaal heeft moeten bijeen sprokkelen: "Een van onze hoofdvaststellingen is dat er aanzienlijk wat nieuwe baanvakken bijkomen die zullen zorgen voor een serieuze verhoging van verkeer in drukbevolkte woonwijken." Het was al geweten dat er ter hoogte van de Ten Eekhovelei in Deurne-Noord tot 27 baanvakken zullen komen en dit op 60 meter afstand van de bewoning. Nu blijkt dat de 14 baanvakken ter hoogte van de twee appartementsgebouwen aan de Turnhoutsebaan/Cogelsplein worden opgetrokken naar 22 en dat de 10 baanvakken van het viaduct van Merksem er 16 zullen worden in de toekomstige sleuf.

  Ook de Noordersingel wordt op verschillende plekken verbreed met op sommige plekken tot 7 rijstroken. "Daar is geen veilige oplossing voorzien voor overstekende fietsers en voetgangers. Die zullen zich enorm moeten haasten willen ze op tijd aan de overkant geraken. Ik hou mijn hart vast voor jonge fietsertjes, ouders met buggy's, mensen te niet goed te been zijn of oudere mensen,' vreest Borgerhouts burgemeester Marij Preneel. Fietsers zullen sowieso moeten beschikken over goede kuitspieren want aan de Schijnpoortweg komen drie fietsbruggen met een hoogteverschil van 9,5 meter.   De beloofde 'diepliggende sleuf' ter hoogte van Schijnpoort, het Sportpaleis, den Dam, Deurne-Noord en Borgerhout, is in werkelijkheid geen echte sleuf, laat staan een diepliggende sleuf. Integendeel: het is een 'bovengrondse' sleuf die minstens 1m80 boven het maaiveld uitkomt. Die sleuf wordt verkocht als maatregel tegen het lawaai van auto's, maar dat klopt dus niet.   Ook de leefbaarheid van de dicht bewoonde wijken komt bijkomend onder druk te staan. Preneel: "Niet alleen neemt het verkeer toe en dus ook het fijn stof en de lawaaioverlast, maar in totaal zal er ook 13.637 m² groene ruimte verdwijnen. Het veel gebruikte buurtpark 't Schijntje zal nagenoeg verdwijnen."   Tot slot stellen Van Besien en Preneel ook vast dat er heel wat kosten worden doorgesluisd naar de stad en de districten. "Omwille van de Oosterweelverbinding moet het bouwspeelplein verhuizen. Dat kost 140.000 euro waarvan de BAM slechts de helft betaalt. De andere helft moet opgehoest worden door het budget Jeugd van de stad." Ook de buurtsportballon en het speelplein van 't Schijntje moeten verhuizen op kosten van stad en district.    Omdat de omwonenden onvoldoende weten wat er op hen afkomt, zal de partij twee info-avonden organiseren waarbij Wouter Van Besien en Marij Preneel de plannen zullen toelichten en antwoorden op vragen van de buurtbewoners. Die zullen ook de kans krijgen om een bezwaarschrift in te dienen. De info-avonden gaan door op maandag 25 mei in Salle Jeanne, Turnhoutsebaan 1-3, Deurne (aan meubelen Pluym) en op dinsdag 9 juni in het Ecohuis, Turnhoutsebaan 139, Borgerhout, telkens om 20 u.

 

BIJLAGEN:
20150521%20presentatie%20persconferentie%20en%20infomoment%20-%20voor%20spreker%20GROOT.pdf