Plantin en Moretuslei: Groen eist maatregelen na nieuw ongeval

27 Juli 2023

Plantin en Moretuslei: Groen eist maatregelen na nieuw ongeval

Met een nieuw laagje asfalt en likje verf werd de Plantin en Moretuslei nog geen veilige straat, daarvoor is er vooral politieke moed nodig

Deze voormiddag werd een fietsster levensgevaarlijk aangereden op het fietspad in de Plantin en Moretuslei. Antwerps Groen-fractieleidster Ilse van Dienderen reageert geschokt op het nieuws. 'Opnieuw geraakte op de Plantin en Moretuslei een fietser dodelijk gewond op het fietspad, een plaats waar je je als fietser veilig waant. De heraanleg van de drukke straat voldoet duidelijk niet aan de verkeersveiligheidsnormen. Er zijn dringend bijkomende maatregelen nodig om drama's als die van vandaag te vermijden', aldus van Dienderen, die het slachtoffer en haar familie en vrienden veel sterkte wenst.

Hoewel de heraanleg nog maar enkele jaren gelden gebeurde, blijft de verkeersveiligheid op de drukke verkeersas ondermaats. In mei was er al een dodelijk verkeersslachtoffer en bewoners signaleren dagelijks gevaarlijke situaties. Nochtans kan de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers snel verbeteren wanneer het stadsbestuur voluit de kaart van de verkeersveiligheid zou trekken, meent van Dienderen. 'Op korte termijn kan een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur de verkeersveiligheid verbeteren. Als het stadsbestuur ook de moed toont om parkeerplaatsen te schrappen, zouden fietsers ook veel zichtbaarder worden voor auto- en vrachtwagenchauffeurs.'

Daarnaast dringt de groene politica erop aan dat met het oog op de langere termijn de verkeersstromen conflictvrij gemaakt worden. 'Vandaag is élke zijstraat van de Plantin en Moretuslei toegankelijk voor vrachtwagens. Zware tientonners en fietsers kruisen elkaar voortdurend, met ongevallen zoals dat vandaag tot gevolg. Met een nieuw laagje asfalt en likje verf werd de Plantin en Moretuslei nog geen veilige straat, daarvoor is er vooral politieke moed nodig', beklemtoont van Dienderen die erop aandringt dat de volledige circulatie opnieuw wordt bekeken, waarbij ook alternatieven voor vrachtwagens - zoals leveringen per cargobike - bekeken moeten worden.

Van Dienderen besluit: 'Met 1000 fietsslachtoffers per jaar zit het aantal ongevallen met fietsers in de stad opnieuw op het trieste niveau van vóór corona: drie per dag. Dat zijn er elke dag drie te veel. Het is dringend tijd dat dit stadsbestuur haar mobiliteitsbeleid uit de jaren '70 haalt en het aanpast aan het verkeer in onze stad vandaag, met voldoende veilige ruimte voor alle fietsers en voetgangers in onze stad.'