Wat bracht jouw gemeentebestuur er de afgelopen legislatuur van terecht? Wij vroegen telkens aan drie partijen (de burgemeester, een lid van de oppositie en onze journalist) om het beleid te beoordelen en om een score op 10 te geven. Geven ze de meerderheid een dikke pluim of een vette buis?
"Nipt 6/10 geef ik het bestuur voor haar beleid," zegt fractieleider van Groen Betty Van Dyck. "Er zijn wel een heleboel dingen die gewoon goed gedaan zijn, waar het bestuur heeft gedaan wat het moet doen. Toch hebben we ook over heel wat zaken de mening dat het anders en beter kan."
"Eerst en vooral het openbaar vervoer. Daarover is er bij de Hobokenaren heel veel ongenoegen. De mensen pikken het niet dat er een tramlijn zou verdwijnen. Nu is door slecht onderhoud van de sporen ook de Antwerpse steenweg onbereikbaar voor trams. En dat gaat nog heel lang duren, want die moet volledig heraangelegd worden. Dat wordt een project van jaren," zegt Van Dyck.
Groen verwijt het bestuur dat het in haar advies over het ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan niet hard genoeg op tafel heeft geklopt bij de vervoersmaatschappij om er zeker van te zijn dat de twee Hobokense tramlijnen zouden blijven bestaan. "Nu lees ik ook in het programma van de N-VA dat ze op de Lelieplaats, die heraangelegd moet worden, toch een dubbele rijrichting willen. Dat betekent dat de tramhalte daar in gevaar is. Dus onze kritiek is dat met woorden het openbaar vervoer wel gesteund wordt, maar dat in de praktijk de doorstroming van het autoverkeer vaak toch voorrang krijgt. Voor ons moet het bestuur zich echt engageren om voor die twee tramlijnen te vechten. Nu wordt er in het midden gelaten of twee gaan blijven, of maar één."
Umicore-site
"Een ander punt van kritiek is ook een heel groot probleem in Hoboken, de milieuvervuiling door metaalverwerkend bedrijf Umicore. De bodem in grote delen van Hoboken is vervuild en vormt echt een groot gezondheidsrisico. Dat is al jaren aan de gang." Twee keer peer jaar de hoeveelheid lood in het bloed van kinderen onderzocht die dicht bij de Umicore site in Hoboken wonen. Zo wordt de evolutie van de vervuiling duidelijk.
Na de brand bij Umicore in 2020 was de hoeveelheid lood in het bloed van kinderen uit de buurt nog hoger dan anders. "De toenmalige directeur van Umicore wist toen niet beter dan te zeggen dat hij vond dat er geen kinderen bij de fabriek mochten wonen."
"Umicore is toen begonnen met het opkopen van de huizen in de buurt. Enkel al door dat plan aan te kondigen, heeft Umicore eigenlijk de mensen als het ware verjaagd. Want die wisten ook wel, als ik nu niet verkoop, dan is mijn huis ook niks meer waard. En dus wat wij schandalig vinden, is dat de overheid en het districtsbestuur dat allemaal heeft laten gebeuren. Ze hebben de burgers niet bijgestaan," zegt Van Dyck. "Ze hebben gewoon Umicore slaafs gevolgd en de bewoners aan hun lot overgelaten."
Ook bij de communicatie in verband met de vervuiling heeft Groen haar bedenkingen. “Er wordt af en toe gecommuniceerd, maar dat is niet systematisch. Dat is ook niet met alle mogelijke middelen. Er is wel informatie te vinden op de website van het bestuur, maar dan moet je eigenlijk al een beetje je weg vinden. Men minimaliseert dat eigenlijk wel. Men zegt niet openlijk hoe groot het probleem is, de mensen worden in het ongewisse gelaten. De communicatie over de gevaren en wat mensen moeten doen en vooral niet moeten doen, is echt heel summier en moeilijk te vinden. En ook niet in genoeg talen beschikbaar.”
Passief
"We vinden dat in het algemeen het huidige bestuur zich heel passief opstelt. En daarmee bedoelen we dat plannen die vanuit de stad komen, meestal slaafs gevolgd worden, zelfs als het blijkt dat de Hobokense bevolking daar niet achter staat. Voor ons moet participatie veel actiever worden aangepakt."
"In Hoboken zijn wel extra inspanning gedaan om het voor de fietsers veiliger en comfortabeler te maken. Er zijn fietsstraten bij gekomen en nieuwe fietspaden aangelegd. Daar zijn we zeker tevreden over. En er zijn ook een aantal speeltuinen heraangelegd en dat was ook dringend nodig. Dus zo'n dingen vinden wij wel positief."
Bron: Gazet van Antwerpen, geschreven door Bart Bruynseels.