Een pakje laten bezorgen? Dat kan veel slimmer

26 Februari 2018

Een pakje laten bezorgen? Dat kan veel slimmer

Iedereen bestelt al wel eens een pakje online. Doordat de levering allesbehalve efficiënt verloopt, rijdt onze stad vol bestelbusjes. Dat kan een stuk slimmer. Ontdek hier onze plannen. 

In de zoektocht naar een gezonde en veilige mobiliteit in Antwerpen wordt stadsdistributie een steeds belangrijker thema. Naast de levering aan bedrijven, winkels en horeca neemt het aantal leveringen aan particulieren in snel tempo toe. Steeds meer mensen bestellen online en laten dit thuis leveren. De manier waarop dit nu gebeurt, kan veel efficiënter en slimmer. 

Vooral de mogelijkheid om pakjes terug te sturen en  de druk om heel snel te leveren, zorgen ervoor dat er heel wat bestelwagens in onze stad rondrijden. Dat maakt dat deze verplaatsingen niet efficiënt gebeuren: ze zorgen voor veel verkeer en ongezonde lucht. Het is onze ambitie om het aantal ritten naar beneden te krijgen en in te zetten op groenere en meer duurzame manieren om te leveren.

Verschillende andere steden hebben al initiatieven genomen om het vele verkeer door het afleveren van goederen in hun kernen te stroomlijnen.

Twee voorbeelden: Hasselt en Gent.

De stad Hasselt was de pionier van de slimme stadsdistributie in Vlaanderen. In plaats van het rondbrengen van veel kleine leveringen met grote vrachtwagens, worden leveringen verzameld en in een of meerdere speciale rondes aangeboden aan handelaars. Dat verzamelen gebeurt in het City Depot dat zich op een strategische locatie in de stad bevindt. Vervolgens worden de goederen per handelaar gebundeld en afgeleverd wanneer zij dat willen. De dagelijkse rondes met goederen door de binnenstad worden met elektrische vrachtwagens gedaan. Voor spoedleveringen en kleine pakketjes worden ook fietskoeriers ingezet. Bij het leveren van de goederen, worden papier en karton en retourzendingen meegenomen.

Ook Gent heeft de ambitie om het verkeer in de binnenstad te verminderen. Ook Gent beschikt over een stadsdistributieplatform (SDP). De goederen voor de binnenstad worden verzameld in depots aan de rand van de stad. Vervolgens worden ze verdeeld over kleine vrachtwagens en naar de winkels in de binnenstad gebracht. Er worden enkel milieuvriendelijke voertuigen gebruikt.

En waar staan we in Antwerpen? In de stad Antwerpen is het bedrijf City Logistics actief met lichte vrachtwagens en cargofietsen in het noorden van de stad. Het werkt hiervoor samen met Bubble Post. Ze hebben een groot magazijn aan het Houtdok, en richten zich zowel op goederenstromen van en naar de stad als van en naar de haven. Bubble Post is ook actief in het zuiden van Antwerpen met elektrische bakfietsen, één elektrische bestelwagen en een  CNG-koelwagen voor leveringen voor de horeca. In de toekomst komt er een stadsregionaal distributiecentrum aan Blue Gate (het vroegere Petroleum Zuid). City Depot is ook actief op vlak van slimme stadsdistributie in Antwerpen.

Welke stappen zijn dan nodig om tot een echte slimme stadsdistributie te komen ?

Het aantal leveringen en ritten beperken

  • Oprichting van een stadsdistributieplatform naar Gents model. Afspraken met alle vervoersfirma’s voor het coördineren en vergroenen van leveringen in de binnenstad.
  • Slim databeheer in het kader van smart city logistics: alle voertuigen zouden zoveel mogelijk met elkaar verbonden moeten zijn, zodat ze vlot kunnen inspelen op nieuwe vragen. Zo kunnen leveringen maximaal gebundeld worden en wordt er vermeden dat er voertuigen leeg rondrijden.
  • Oprichting van één of meer grote stadsdistributiezones aan de rand van de stad, maar ook micro-hubs dichter bij de stadskern waar goederenstromen kunnen worden overgeslagen en gebundeld.
  • Belonen van klanten die een langere leveringstijd aanvaarden.
  • Bevorderen van het leveren en ophalen aan afhaalpunten als alternatief voor thuislevering.
  • Levering op vaste momenten in bepaalde buurten

Duurzame leveringen

Het omschakelen naar emissievrije leveringen. Dit door zoveel mogelijk voertuigen die weinig, liefst geen uitlaatgassen uitstoten voor leveringen in de centra.  We schuiven daar volgende prioriteiten bij naar voor:

  • Voorkeur voor fietskoeriers. Fietskoeriers zijn nu al actief in verschillende Vlaamse steden. Ze werken met gewone fietsen of elektrische bakfietsen. Het is zelfs al mogelijk om, via aangepaste fietsen, kleine containers te vervoeren. Hierdoor kunnen er tot 125 kilogram aan pakjes vervoerd worden.
  • Inzetten van elektrische bestelwagens of lichte vrachtwagens : er zijn ruim voldoende modellen voorhanden. Door de korte ritten en de mogelijkheid om ’s nachts herop te laden is er geen probleem wat de actieradius betreft. Deze bestelwagens bestaan ook in hybride modellen of op CNG.
  • Inzetten op slimme vervoerscombinaties: pakjes die deels met de fiets, deels met openbaar vervoer en deel met vervoer over water verdeeld worden.

Foto: Verhuis met bakfietsen via Jon Loos