Vijf redenen waarom Antwerpen zoveel meer kan zijn zonder luchthaven
17 Juni 2016
komende maandenrolt
De Groen een campagne uit om samen met de omwonenden uit Berchem, Deurne, Borgerhout, Borsbeek, Boechout en Mortsel op zoek te gaan naar een alternatieve invulling van de luchthaven van Deurne. Stel je eens voor wat er allemaal mogelijk als de immense ruimte die nu wordt ingepalmd door een verlieslatende luchthaven vrijkomt. Meer plaats voor groen en recreatie, maar ook voor extra woningen en nieuwe, duurzame jobs. Wij geven alvast vijf goede redenen waarom Antwerpen zoveel meer kan zijn zonder luchthaven.
1. Er komt een immense oppervlakte vrij op 5 km van Antwerpen centrum
De luchthaventerreinen liggen op vijf kilometer van het Antwerpse stadshuis en vormen een buffer tussen de stad en de gemeenten uit de rand. Door ze op een andere manier in te vullen ontstaat er een groene verbinding tussen stad en rand. Bovendien komt er een oppervlakte ter grootte van het Rivierenhof vrij, waar plaats is voor extra groen, recreatie en open ruimte, maar ook voor een nieuwe woonzone en nieuwe vormen van duurzame, groene economie.
2. Gedaan met de overlast voor de omwonenden
De luchthaven ligt midden in woongebied. Sinds ze iets meer dan een jaar geleden begon met commerciële vluchten is ze op korte tijd uitgegroeid van een kleine zakenluchthaven tot een drukke toeristische luchthaven. Er wordt gevlogen met zwaardere toestellen. Die maken meer lawaai en zijn vervuilender. Het aantal klachten schiet dan ook de hoogte in: van 36 in 2014 naar 504 in 2015. Dat is 14 keer meer. Groen vindt dat een commerciële luchthaven niet thuishoort in woongebied. Zeker niet omdat Zaventem op minder dan een halfuur met de trein ligt. Als de luchthaven verdwijnt, stopt ook de overlast.
3. Er gaat niet langer belastinggeld naar een verlieslatende luchthaven
Ondanks de zwaardere vliegtuigen en de stijging van het aantal passagiers maakt de luchthaven nog steeds verlies. Zonder overheidsgeld rooit ze het niet. Om ze winstgevend te krijgen, moet het aantal vluchten en passagiers nog omhoog, wat de overlast voor de omwonenden nog zal doen stijgen. Groen wil dat er niet langer geld in wordt gepompt en gaat voor een andere invulling die én winstgevend is, én de overlast doet stoppen, én nieuwe ruimte creëert voor stad én rand. Die invulling willen we nu samen met de omwonenden en de actiecomités bespreken.
4. Plaats voor nieuwe duurzame en gezonde tewerkstelling
De gezondheidsschade door kerosinedampen en fijn stof is nooit op een onderbouwde manier in kaart gebracht. Groen vraagt daarom al lang dat er duidelijke gezondheidsmetingen komen. Want dat een luchthaven in woongebied een impact heeft op de lucht- en leefkwaliteit is zeker. Door de vrijgekomen ruimte anders in te vullen ontstaat er plaats voor nieuwe, duurzame en gezonde vormen van tewerkstelling en economie. Ook het belastinggeld dat nu naar een verlieslatende luchthaven gaat, kan beter geïnvesteerd worden in alternatieve, gezonde jobs en bedrijven.
5. Een gezamenlijk nieuw en positief project
Groen wil samen met alle betrokkenen op zoek gaan naar een nieuwe toekomst voor de luchthaventerreinen. Want enkel een gezamenlijk en positief project heeft kans op slagen. Daarom trekken we de komende maanden de straat op om ideeën op te doen. Op 15 oktober volgt dan een groot inspraakmoment (in zaal Gietschotel, Lodewijck Van Berckenlaan, Borgerhout) waarop alle ideeën worden besproken en bediscussieerd. Op basis daarvan werken we een plan uit voor een nieuwe toekomst voor de luchthaventerreinen.
Heb je zelf ideeën of wil je meer info? Mail naar: [email protected]
Je kan ook altijd contact opnemen met één van onze lokale mandatarissen uit Berchem, Borgerhout, Deurne, Borsbeek, Boechout of Mortsel