Groen reageert op inkorting Tram 9
27 Augustus 2025
Dit amateurisme is een stad als Antwerpen onwaardig.
Antwerpen, 27 augustus 2025 – Met de inkorting van tram 9 verliest Deurne-Zuid zijn rechtstreekse tramverbinding met het stadscentrum. “Voor duizenden Antwerpenaren betekent dit simpelweg: langer onderweg zijn. Extra overstappen zorgen voor onzekerheid over de reistijd. Het zijn opnieuw de reizigers die rekenen op, of bewust kiezen voor, het openbaar vervoer die de prijs betalen,” reageert Vlaams parlementslid en Antwerps fractieleider Bogdan Vanden Berghe. “Scholieren die naar school trekken, wie werkt in het stadscentrum of pendelaars richting Berchem-Station: allemaal voelen ze dit meteen.”
Dat dit precies nu gebeurt, terwijl de premetrokokers volgend jaar dichtgaan, de Waaslandtunnel eind 2025 sluit en de Oosterweelwerken volop woeden, krijg je gewoon niet meer uitgelegd. “Dat de timing ongelukkig is, is het minste dat je kan zeggen,” gaat Vanden Berghe verder. “Dit amateurisme is een stad als Antwerpen onwaardig. De mobiliteitsstress stapelt zich torenhoog op, en de belofte dat we op termijn hier echt de vruchten van plukken hebben we vorige week nog gehoord. Het enige dat we vandaag plukken zijn de wrange vruchten van jaren onderinvestering.”
Groen dringt al jaren bij schepen Kennis aan op een dringend noodplan voor mobiliteit voor de komende jaren. Er is nood aan sluitende alternatieven bij uitval van trams, meer en stipte verbindingen, betere avond- en ochtendbediening, goedkopere tarieven voor jongeren én heldere communicatie naar bewoners, scholen en bedrijven.
“Telkens weer gaat de paraplu’s open, terwijl we struikelen van de ene crisis naar de andere. Het lijkt echt pure improvisatie met nul afstemming tussen De Lijn, de Vlaamse Regering, AWV, de vervoerregio en het stadsbestuur,” besluit Vanden Berghe. “Op deze manier jagen we niet enkel mensen weg van het openbaar vervoer, we maken het voor iedereen lastiger om zich veilig en vlot te verplaatsen doorheen de stad.”