Antwerpen krijgt er volgens de prognoses op korte termijn 100 000 inwoners bij. Daarom wordt gezocht naar extra woonruimte, vooral in de vorm van verdichting. Binnen de ring kan hier en daar wel verdicht worden maar er zal op andere plaatsen extra groen nodig zijn, bv door ontpitting. Vermits de verdichting ook buiten de ring gezocht wordt biedt het hertekenen van de A12 opportuniteiten. Door de hinderlijke aanwezigheid van het viaduct is er relatief weinig bewoning langs de Boomsesteenweg. Als de Boomsesteenweg wordt omgebouwd tot een groene boulevard wordt het wonen er veel aangenamer. Zo kunnen er heel wat bewoners bijkomen op een plaats die voorzien is van openbaar vervoer en fietspaden in alle richtingen, en makkelijker en van beter openbaar veroer kan worden voorzien als de viaduct zou verdwijnen.
Motie
De voltallige Wilrijkse districtsraad vraagt op korte termijn een op het verkeer gerichte meetpost voor fijnstof waar permanent minimaal zowel PM10 als PM2.5 wordt gemeten in de onmiddellijke omgeving van de A12/N177.
De voltallige Wilrijkse districtsraad vraagt dat AWV (Agentschap Wegen & Verkeer) een nieuwe streefbeeldstudie maakt over de A12 tussen Antwerpen en Boom en daarbij in het bijzonder focust op het leefbaarder en verkeersveiliger maken van deze verkeersas. Daarbij moeten verschillende milderende maatregelen overwogen worden die de geluids- en luchtkwaliteit rondom de A12 kunnen verbeteren, zo moeten zo-snel-als-mogelijk de bestaande oude en beschadigde geluidsweringen vervangen worden en doorgetrokken naar beneden, naast andere maatregelen. De voltallige districtsraad is van mening dat de meest structurele oplossing wellicht bestaat in het ondertunnelen van de A12 ter hoogte van Wilrijk en vraagt bij de studie het district Wilrijk en de stad Antwerpen nauw te betrekken.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter