Het BAM-tracé verminkt onze stad (deel 2): De Oosterweelknoop

21 Juni 2015

We hadden al de Hollandse knoop - de aansluiting van de ring met de nieuwe Oosterweel-autostrade. Daarvoor wordt stap voor stap duidelijk welke ramp dat is. Maar er is nog een knoop op de rechteroever: de Oosterweelknoop. Daar gebeurt de aansluiting met de nieuwe Scheldetunnel. Hier hebben we nu ook gedetailleerder kaartmateriaal van. Deze kaart is gepresenteerd op de Gemeentelijke begeleidingscommissie mobiliteit van Antwerpen. We hebben de kaart op een luchtfoto's gelegd. (Onderaan deze pagina vindt u het kaartmateriaal in hoge resolutie).   Ook

hier doet het hart van elke Antwerpenaar pijn, als je ziet hoe het Noordkasteel er helemaal aan gaat. Het Noordkasteel is een groene long, met een grote geschiedenis als recreatiegebied. Ook in de toekomst zou dit gebied kunnen geherwaardeerd worden, als aangename vertoefplek. Maar de Vlaamse regering en het Antwerps stadsbestuur willen er dus een grote verkeerswisselaar van maken.

Enkele kenmerken van dit gedrocht:

  • Breedste stuk: een 20-tal baanvakken (een precies telling is moeilijk, BAM blijft zuinig met scherp en duidelijk kaartmateriaal).
  • De autostrade komt tot op 40 meter van de Hogere Zeevaartschool te liggen, vlakbij de nieuwe woonwijken op het Eilandje en de Cadixwijk.
  • Het volledige groengebied (14 hectare) verdwijnt. Enkel een deel van de waterplas blijft over, die zal pal naast de autostrade komen te liggen.
  • Auto's zullen er op 4 verschillende niveaus rijden.
  • Voor fietsers wordt het een avonturenparcours.

Deze Oosterweelknoop is een onderdeel van het BAM-tracé. Belangrijk om weten is dat in de meer noordelijke tracés (met name Meccano en de Arup Sumversie van Oosterweel-noord) is deze knoop niet voorzien is en het noordkasteel nog wel toekomst kan hebben.

 

BIJLAGEN:
20150608%20Oosterweelknoop%20op%20GoogleMaps%20gelegd.pdf