27 sep 2016

"Leve het Sint-Annabos!"

Groen is verheugd en opgelucht dat het Sint-Annabos kan blijven bestaan. "Jarenlang hebben heel wat mensen van Linkeroever en ver daarbuiten zich verzet tegen de kap van het grootste stadsbos van Vlaanderen", zegt Wouter Van Besien. "Vandaag zien ze hun werk hiermee beloond. Dat verdient een pluim. Ik ben ook blij dat Vlaanderen en het stadsbestuur eindelijk tot het voortschrijdend inzicht komen dat gezonde lucht en groen belangrijk zijn voor Antwerpen." Overkappingsintendant Alexander d'Hooghe, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) kondigden in een gezamenlijke persconferentie aan dat in de nieuwe plannen van de Oosterweelverbinding het Sint-Annabos grotendeels gevrijwaard blijft. Het Antwerpse Havenbedrijf stelt een dok ter beschikking om het slib van de nieuwe Scheldetunnel te storten.Van Besien reageert positief op deze evolutie. "Het is een eerste belangrijke stap in het behoud van het groen en de leefbaarheid van Antwerpen. Het is tegelijkertijd belangrijk dat het hier nu niet stopt." Van Besien vraagt de Vlaamse regering en de stad ook een oplossing uit te werken voor het Noordkasteel. "Dit prachtige stuk natuur achter de bocht van Sint-Anna moet nog steeds weg om plaats te maken voor de Oosterweelverbinding. Het wordt ook al jaren gebruikt door mensen uit de stad die er de rust opzoeken of in de zomer een frisse duik willen nemen."

  Ook het BAM-tracé zelf blijf een probleempunt voor Groen. "Een nieuwe autostrade dwars door de stad, strookt niet met onze visie op een modern mobiliteitsbeleid", aldus Van Besien. "Het behoud van het Sint-Annabos is een belangrijke stap, laat de volgende stappen nu volgen: het behoud van het Noordkasteel, het BAM-tracé vervangen door het haventracé en de overkapping van de hele ring."

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.