Red onze trams en bussen!
Er heerst veel onduidelijkheid over de plannen van de Vlaamse regering over het Antwerpse tram- en busnetwerk. Van onderuit kwam er veel protest over het schrappen van enkele tramlijnen. Met succes, want minister Lydia Peeters besliste om de hertekening voorlopig 'on hold' te zetten.
Toch is waakzaamheid geboden. Dat de plannen nu even in de ijskast belanden, betekent niet dat men met betere plannen op de proppen zal komen.
Groen wil de druk hoog houden. De Vlaamse overheid houdt immers vast aan het principe dat De Lijn meer passagiers moet vervoeren met evenveel middelen. Dat zal dus willen zeggen dat er winnaars en verliezers komen. Groen wil dat alle Antwerpenaren het openbaar vervoer krijgen waar ze recht op hebben!
Neem bijvoorbeeld buslijn 30, die van Berchem station tot aan de Waterpoort rijdt. Het behoud van een fijnmazig openbaar vervoer in de dichtbevolkte wijken van de stad is essentieel. Deze lijnen zijn essentieel voor bewoners die er van afhankelijk zijn voor hun school, werk of bezoekjes.
Het afschaffen van buslijn 30 zou betekenen dat Antwerpen-Noord, de Zuiderdokken, de Scheldekaaien en Nieuw-Zuid niet meer bediend worden. Deze lijn is de enige die halt houdt aan het Stuivenbergziekenhuis en studenten maken er veelvuldig gebruik van.
Dit soort bussen voor lokaal en fijnmazig transport in dichtbewoonde wijken waar het autobezit gelukkig laag is, is essentieel. Voor ons is het dus simpel: deze lijn moet blijven. Bovendien pleiten we ervoor om op dit soort lijnen te kiezen voor compacte elektrische bussen met een hoge frequentie.