Het nieuwe tramplan = een ramp-plan.

Groen verzet zich tegen het nieuw Antwerps tramplan. We zijn niet te spreken over de nieuwe plannen voor het tramverkeer in Antwerpen.

Groen evalueerde de plannen grondig, en kan niet anders concluderen dat dit plan een ramp is. Dit is een achteruitgang ten opzichte van 2019, en toen was het tramnet al verre van optimaal. Onbegrijpelijk dat dit plan er wordt doorgeduwd.

Zo zullen pendelaars nog vaker moeten overstappen. Dat model werkt helemaal niet als trams zich vastrijden in het verkeer. Het budgetneutrale kader waarin deze oefening gebeurt, maakt dat er geen structurele verbeteringen mogelijk zijn.

Op veel trajecten zal er nog slechts één lijn in plaats van twee rijden. Dat betekent dat er bij een panne geen alternatief meer is voor de reiziger. Pendelaars zullen ook veel meer moeten overstappen, terwijl die overstappen absoluut niet goed geregeld zijn. Sommige tramlijnen zullen ook enkel nog met oude trams bediend worden, en zijn dus per definitie volledig ontoegankelijk.

  • De Scheldekruising tussen Linker- en Rechteroever gaan er qua frequentie en capaciteit op achteruit.
  • Ook het Kiel gaat er qua frequentie en capaciteit op achteruit.
  • Op Linkeroever wordt eveneens de capaciteit en de frequentie verlaagd, en moeten pendelaars dubbel zo vaak overstappen.
  • In Merksem valt op de Bredabaan bijna één op de drie trams weg.
  • In Hoboken daalt de frequentie op de trams naar de Lelieplaats.
  • Borgerhout betaalt de rekening van de Noorderlijn: het dichtstbevolkte district is zijn rechtstreekse verbinding met het stadscentrum kwijt.
  • En ook Berchem verliest met dit nieuwe plan zijn rechtstreekse verbinding met het centraal station en het stadscentrum.

Deze Vlaamse regering doet er niets aan om de kwaliteit van ons openbaar vervoer te verbeteren terwijl de noden overduidelijk gigantisch zijn. Hoe lang gaat de Antwerpenaar hier nog de dupe van zijn? Op vlak van mobiliteit wordt onze stad stilaan een fossiel.

Dit plan moet volgens grondig worden bijgestuurd, en daarvoor is overleg nodig met de reizigersorganisaties en de raadsleden in stad en districten.

Hoe ziet Groen Antwerpen het openbaar vervoer in Antwerpen dan wel?

We willen dat het openbaar vervoer integraal onderdeel wordt van een overkoepelende visie op mobiliteit in Antwerpen. Meer daarover ontdekt je via deze link.

Houd me op de hoogte!

Door je in te schrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord dat Groen je gegevens verwerkt en bijhoudt volgens haar privacybeleid. Als je aanvinkt dat je e-mails wilt ontvangen, houden we je op de hoogte volgens je interesses. Je kan je gegevens opvragen, laten verbeteren of laten verwijderen.