Groen verzet zich tegen de langdurige sluiting van de wandel- en fietsbrug tussen Merksem en Antwerpen
08 Augustus 2023
Groen vraagt om een nieuwe werfregeling uit te werken zodat de brug steeds oversteekbaar blijft.
Groen verzet zich tegen de langdurige sluiting van de wandel- en fietsbrug tussen Merksem en Antwerpen over het Albertkanaal. Deze zou vier weken - van 28 augustus tot 24 september - gesloten worden voor de vernieuwing van het wegdek. De noodzaak om het wegdek te vernieuwen, toont hoe populair deze verbinding is. Een volledige sluiting zou voor duizenden pendelaars, ouders en scholieren een bittere pil zijn en een serieuze impact hebben op hun fiets- of wandelroute.
Cijfers tonen dit ook zwart op wit aan. Met meer dan 4000 fietspassages per werkdag is deze brug een onmisbare schakel geworden voor vele Antwerpenaren. Tel daarbij nog de vele voetgangers en het wordt al snel duidelijk dat deze aanpak velen treft. Groen ziet dan ook drie grote problemen met de geplande werken.
Ten eerste is de timing bijzonder ongelukkig. September is een bijzonder drukke maand op onze fietspaden. Zo passeerden er vorig jaar meer dan 100.000 fietsers (4500 per werkdag) over de brug in september. Bovendien gaan veel scholieren en leerkrachten op de eerste schooldag voor een onaangename verrassing komen staan. Er is tot op heden amper communicatie gebeurd. Het is ook niet evident om nog veel ruchtbaarheid te geven hieraan. Vele pendelaars zijn immers op vakantie of zullen pas in september terug de brug gaan gebruiken.
Ten tweede is het ook opvallend dat de brug volledig dicht zal zijn gedurende de hele periode. Groen eist dat er oplossingen worden gezocht om toch tijdens de werkzaamheden een oversteek toe te laten. Een combinatie van nachtwerk, wisselende werfkanten, verkeerslichten en stapvoets oversteken moet toch kunnen zorgen voor oversteekmogelijkheden. Of gaan we echt iedereen verplichten kilometers rond te rijden of ontraden om te fietsen of wandelen?
En daarmee komen we aan de derde en grootste bezorgdheid. De alternatieve routes die de stad voorstelt, zijn ondermaats en zelf reeds onderhevig aan omleidingen en werkzaamheden. Zowel de omleiding via de Groenendaallaan, als de alternatieve route via de Gabriël Theunisbrug (de brug van het Sportpaleis) is verontrustend. Langs beide routes zijn er werkzaamheden bezig voor de Oosterweelverbinding, met continue wijzigende en onleesbare wegsituaties. De omleidingen sturen je ook van het ene naar het andere zwarte punt. Nog meer scholieren en pendelaars duwen in de richting van deze 'alternatieven' is gewoon onverantwoord.
Groen vraagt dan ook dat schepen Kennis de aannemer terug naar de tekentafel stuurt om een nieuwe werfregeling uit te werken waarbij de brug steeds oversteekbaar blijft.