Freya Piryns: "Keer op keer kiest dit stadsbestuur voor de doorstroming van auto's en dit ten koste van de veiligheid van zachte weggebruikers."
Als dit stadsbestuur de verkeersveiligheid in deze stad wilt verbeteren moet ze de verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers als hoogste prioritiet aanpakken. Freya Piryns: "Enkel met een doorgedreven en structureel verkeersveiligheidsbeleid kan deze tendens worden omgekeerd. Zwarte punten moeten stelselmatig worden aangepast. Kruispunten op drukke (gewest)wegen moeten compacter worden gemaakt. De verkeerslichten moeten zo worden ingesteld dat ze conflictvrij zijn en fietsers en voetgangers eerst groen licht geven zodat ze voor de auto's kunnen vertrekken. Woonwijken, zowel binnen als buiten de Singel moeten worden omgevormd tot zone 30." Groen vraagt met andere woorden dat het STOP-principe in ere wordt hersteld en overal in de stad als norm wordt gehanteerd.
Om ongevallen met zwaar vrachtverkeer te voorkomen vraagt Groen dat deze op alle tijdstippen uit de stad worden geweerd. Freya Piryns: "Maak nu eindelijk eens werk van het overslagcentrum dat jaren geleden werd aangekondigd. Via dit overslagcentrum kunnen vrachten worden overgeladen op kleine en duurzaam transport. Zorg dat zware vrachtwagens niet meer door de drukke stadsstraten moeten denderen."
Freya Piryns
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter